Median ja markkinoinnin maailmaa keikuttaa uusi tekoälypalvelu ChatGTP, joka pystyy tuottamaan sekunneissa miltei minkä tahansa tekstin, kuten blogipostauksen, mainostekstin tai vaikka näytelmän tai runon. ChatGTP:n tuottamissa teksteissä kieli ja asiasisältö ovat yleensä suurin piirtein oikein. Pieniä virheitä voi tulla, joten ihmisen täytyy tarkastaa teksti ennen sen mahdollista julkaisua.
Mutta mielipiteet, luovuus ja sielu ChatGTP:n tuottamasta tekstistä puuttuvat.
Kirjoittamisen ammattilaisten täytyy jatkossa kilpailla tekoälyä vastaan.
Veikkaan, että ChatGTP tulee lähitulevaisuudessa olemaan parhaimmillaan esimerkiksi Googlen tai muiden verkkopalveluiden mainostekstien kirjoittamisessa – niissä kun luovuutta ei juurikaan tarvita. Ihmiset klikkaavat sitä mainosta, jonka teksti lupaa sitä, mitä he etsivät. He eivät kaipaa sivustolle ohjaavalta tekstiltä luovaa sanataidetta.
Pohdin myös, että ChatGTP:sta voisi olla hyötyä hakukoneoptimoitujen verkkosivu- ja blogitekstien kirjoittamisessa. Sitten kuulin, että eräs suomalainen digitoimisto oli jo testannut sitä huonoin tuloksin. Google ilmeisesti pyrkii tunnistamaan tekoälyn tuottamat tekstit ja antaa niille alemman luokituksen, jolloin ne eivät nouse haussa yhtä ylös kuin ihmisen tuottamat tekstit. Digitoimiston testaamien sivujen näytöt ja hakutulokset lähtivät laskuun sen jälkeen, kun ihmisen kirjoittama teksti korvattiin tekoälyn kirjoittamalla tekstillä.
Tekoälyä voi toki käyttää apuna tekstintuotannon nopeuttamisessa. Tekoälyn tuottamaan tekstiin voi suhtautua luonnoksena, jossa perusasiat ja -näkökulmat aiheesta on sanallistettu. Kirjoittajan tehtävä on miettiä, mitä lisäarvoa hän kirjoittajana ja ihmisenä voi vielä tekstille antaa.
Kun puhutaan tekoälystä tekstintuottajana, on moni kirjoittaja joutunut pohtimaan, viekö kone tulevaisuudessa työt. Mitä enemmän tekoälyä käytetään kirjoittamiseen, sitä enemmän tekoälylle tyypillinen ilmeetön teksti lisääntyy. Silloin aidon ihmisen tuottaman, luovan ja korkeatasoisen tekstin arvo nousee.
Tekstin allekirjoittajalla ja julkaisijalla on merkitystä. Jos kirjoittaja tai brändi haluaa luoda teksteihinsä tunnistettavan äänensävyn, täytyy heidän lisätä tekstiin ripaus persoonallisuuttaan. Siihen persoonaton tekoäly ei lähtökohtaisesti pysty (vaikka ChatGTP:n kieli muistuttaa huvittavasti hiukan C-3PO:n, Star Warsin protokolladroidin, kieltä).
Tekoäly kuitenkin kehittyy ja oppii koko ajan paremmaksi. Siksi kirjoittamisen ammattilaisten täytyy jatkossa kilpailla tekoälyä vastaan ja pitää huolta ammattitaidostaan. Voi nimittäin olla, että tulevaisuudessa pätee seuraava muistisääntö: jos et kirjoita hyvin, anna tekoälyn kirjoittaa.
Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia markkinoinnista ja mediasta. Sipilä johtaa suomalaista videotuotantoyhtiötä.