Kuluttajien luottamus yrityksiin on historiallisen matalalla, ja tekoälyn kehittyminen tekee luottamuksesta entistä kriittisempää, kertoo Salesforcen tuore kuluttajatutkimus.
60 prosenttia maailman kuluttajista kokee, että tekoäly lisää tarvetta luotettavuudelle ja läpinäkyvyydelle. Suomessa näin ajattelee jopa 83 prosenttia kuluttajista. Osuus on suurin kaikista vertailussa mukana olevista maista.
78 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoo luottavansa yrityksiin vähemmän kuin vuosi sitten. Maailmanlaajuisesti noin kaksi kolmesta kuluttajasta kokee, että yritykset käsittelevät asiakastietoja vastuuttomasti.
80 prosenttia suomalaisista kuluttajista haluaa tietää, milloin he kommunikoivat tekoälyagentin kanssa, ja 39 prosenttia suomalaista kuluttajista käyttää todennäköisemmin tekoälyagenttia, jos heillä on mahdollisuus helposti siirtyä keskustelemaan ihmisen kanssa tilanteen sitä vaatiessa.
41 prosenttia suomalaisista on puolestaan halukkaampia käyttämään tekoälyagenttia, jos sen toimintalogiikka on selkeästi selitetty.
Salesforcesta arvioidaan, että läpinäkyvien ja luotettavien tekoälyratkaisujen merkitys korostuu erityisesti loppuvuoden myyntisesongissa.
– Tekoälyllä on suuri rooli nyt alkavan myyntisesongin onnistumisessa. Ennusteemme mukaan prediktiivinen ja generatiivinen tekoäly vaikuttavat 18 prosenttiin verkkokauppaostoksista, mikä vastaa yli 200 miljardin dollarin myyntejä maailmanlaajuisesti, Salesforcen aluemyyntijohtaja Uchenna Väänänen kertoo tiedotteessa.
Yougovin toteuttamaan kyselyyn osallistui 15 015 kuluttajaa ajalla 26. heinäkuuta–16. elokuuta 2024.
Tulokset on painotettu, ja ne edustavat aikuisväestöä seuraavissa maissa: Australia, Brasilia, Kanada, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Intia, Irlanti, Italia, Japani, Alankomaat, Norja, Singapore, Espanja, Ruotsi, Iso-Britannia ja Yhdysvallat.
Kysely toteutettiin verkossa.