Kolumni

Tekoälyssä parasta ei ole se, mihin se pystyy, vaan se, mihin me pystymme

14.3.2024 7:05
Mikael Nemeschansky
Tekoälyn tarjoamat loogisuus ja ennustettavuus eivät ole luovuuden raaka-aineita, ja siksi markkinointiala tarvitsee ”luovia profeettoja” nyt enemmän kuin koskaan. Ilman inhimillistä ajattelua tekoäly tuottaa vain lisää sitä, mikä on jo keksitty ja olemassa, kirjoittaa Mikael Nemeschansky.

Jos halusin muutama vuosi sitten rakentaa verkkosivun tai ohjelmiston, minun oli osattava koodata.

Nykyään riittää se, että osaan kuvailla, millaisen verkkosivun haluan. Tekoäly koodaa sen puolestani, tai ainakin melkein. Kaikkein olennaisinta on se, että minulla on näkymys ja tieto siitä, mitä tavoittelen. Ei siis niinkään se, että pystyn rakentamaan tai tuottamaan jotain. Me suomalaiset nimittäin näemme edelleen arvoa valmistamisessa ja tuottamisessa, emme ajattelemisessa.

Tässä alati masentavammassa algoritmien muokkaamassa keskinkertaisuudessa inhimillisyys ja epäloogisuus näyttelevät entistä suurempaa roolia.
MAINOS

Tekoäly on kiistatta yksi merkityksellisimmistä ja vallankumouksellisimmista teknologioista. Tekoäly ei kuitenkaan ole teknokraattien tai ”nörttien” omaisuutta. Jukka Niittymaa kirjoitti siitä, miten luovuus markkinoinnissa on siirtynyt ”nörttien” käsiin, koska kysymys on teknologiasta, joka perustuu loogisuuteen ja ennustettavuuteen. Niittymaan mukaan markkinointialan ”luovien profeettojen” aika on ohi. Näin ei kuitenkaan ole. Heitä tarvitaan enemmän kuin koskaan.

Tässä alati masentavammassa algoritmien muokkaamassa keskinkertaisuudessa inhimillisyys ja epäloogisuus näyttelevät entistä suurempaa roolia. Se, mikä saa meidät nauramaan, itkemään, jännittämään tai ylipäätään tuntemaan jotain, ei synny promptaamalla. Sitä varten pitää ymmärtää ihmisiä, ja siinä me ihmiset olemme toistaiseksi ja toivottavasti aina parempia kuin teknologia.

Tekoälyssä parasta on se, että se antaa tilaa näkemykselle ja mielikuvitukselle.

Samanaikaisesti markkinointialan ongelma on se, että emme jaksa keskittyä miettimään teknologian vaikutuksia. Juoksemme uusien asioiden perässä metsästäen pikavoittoja ja perehtymättä asiaan sen enempää. Tekoälyssä olennaisempaa on se, mitä se pitkällä aikavälillä voi mahdollistaa, kuin se, kuka puhuu siitä eniten ja kuka on tehnyt kampanjan sen avulla ensimmäisenä. 

Tekoäly tai mikään muukaan teknologia ei ole oikotie onneen. Tekoälyssä parasta on se, että se antaa tilaa näkemykselle ja mielikuvitukselle. Se suorastaan pakottaa siihen. Loogisuus ja ennustettavuus eivät ole luovuuden raaka-aineita. Ilman inhimillistä ajattelua tekoäly tuottaa vain lisää sitä samaa, mitä on jo olemassa.

Mikael Nemeschansky on pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, joka haluaa herättää keskustelua, rikkoa myyttejä ja löytää uusia totuuksia. Nemeschansky kirjoittaa alan ilmiöistä ja sisäpiiristä sekä kehottaa jokaista markkinoijaa kyseenalaistamaan itsensä ja uskomuksensa, sillä sille on tarvetta enemmän kuin koskaan.

MAINOS
MAINOS