Teosto keräsi viime vuonna tekijänoikeuskorvauksia säveltäjille, sanoittajille, sovittajille ja musiikkikustantajille ennätykselliset 89,2 miljoonaa euroa.
Erityisesti kasvua tapahtui konserteissa, keikoilla ja festivaaleilla, joista Teosto keräsi korvauksia lähes kaksi miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Se on 35 prosenttia edellisvuotta enemmän.
– Vuonna 2024 Suomessa esiintyi Coldplayn kaltaisia isoja tähtiä, jotka ajoivat suomalaiset väkijoukolla lippukaupoille. Ulkomaan tähtien stadionkeikat eivät kuitenkaan selitä kaikkea nousua, vaan suomalaiset ovat toden teolla halunneet kokea musiikin voiman keikoilla, festivaaleilla ja konserteissa yhä enemmän ja useammin, Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen analysoi mennyttä tapahtumavuotta Teoston tiedottessa.
Teoston suoraan keräämät tekijänoikeuskorvaukset ylsivät kaikkien aikojen korkeimmalle tasolleen 80,3 miljoonaan euroon. Kasvua korvauskertymässä oli vuoden takaiseen verrattuna kuusi prosenttia. Korvausten kokonaiskertymä Teoston ulkomaaliset kumppanit mukaan luettuna oli 89,2 miljoonaa euroa.
Kasvun kannalta merkittävimpiä maita olivat Saksa, jossa erityisesti klassisen musiikin korvaukset kasvoivat voimakkaasti, sekä Yhdysvaltojen musiikkimarkkina, jossa nousua oli jopa kolmannes vuoteen 2023 verrattuna.
Eniten musiikin esityskorvauksia kerättiin televisiosta, josta saatu summa oli noin 22 miljoonaa euroa. tapahtumista kertyi lähes 15 miljoonaa euroa ja taustamusiikista liki 12 miljoonaa euroa.
Online-alustoilta kerätyt korvaukset nousivat 20,7 miljoonaan euroon.
Teoston oman toiminnan kulut olivat hieman alle edellisvuoden tason. Teostolla oli vuoden lopussa yhteensä 42 410 oikeudenomistaja-asiakasta. Heistä vain 21 prosenttia on tällä hetkellä naisia.