Unsplash / Rodion Kutsaiev
Ilmiöt

Tiedonhaku siirtyy sosiaaliseen mediaan, ennustaa tuore raportti

16.1.2023 9:15
Iina Kansonen
Kaksikymmentäviisi toimistoa ympäri maailman listasi tärkeimmät sometrendit vuodelle 2023. Heidän mukaansa vaikuttajakulttuuri jatkaa kukoistamistaan.

Yksi markkinoijille tärkeimmistä sometrendeistä vuonna 2023 on tiedonhaun siirtyminen sosiaaliseen mediaan, ennustaa raportti, jonka tekemiseen on osallistunut maailman laajimpaan itsenäisten toimistojen verkostoon Thenetworkoneen kuuluvat 25 toimistoa.

"Google on havainnut, että lähes puolet nuorista hakee vastauksia sosiaalisilta alustoilta, kuten TikTok tai Instagram, googlettamisen sijaan. Nuoremman yleisön ostopolku alkaa uteliaisuudesta. Brändien ja markkinoijien tehtävänä on ohjata heitä inspiraation ja ideoiden polulle brändien ja tuotteiden sijaan”, kertoo Osaka Labsin digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Aryana Noorbakhsh tiedotteessa.

MAINOS

Raportin mukaan muita tämän vuoden sosiaalisen median trendejä ovat muun muassa vaikuttajakulttuurin kukoistus, vaikuttajamarkkinoinnin suosion kasvu B2B-markkinoinnissa sekä se, että mikrovaikuttajista tulee valtavirtaa.

”Uskon, että tulevana vuonna vaikuttajamarkkinointi pohjautuu luotettaviin ja helposti lähestyttäviin tyyppeihin. Niche-yhteisöjen pioneerit, niche-mikrovaikuttajat, niche-suunnannäyttäjät – heihin ihmiset luottavat”, toteaa CHL:n perustaja ja strategiajohtaja Seyi Alawode.

Raportti ennustaa esimerkiksi myös sen, että tänä vuonna sosiaalinen palaa takaisin sosiaaliseen mediaan. Lisäksi somen ennustetaan inhimillistävän B2B-markkinointia.

Raportti on koottu joulukuussa 2022 tehtyjen haastattelujen perusteella, ja sen on koonnut suomalainen sometoimisto Kurio. Raporttia varten haastateltiin neljääkymmentä sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijaa 25 toimistosta. Vastaajat tulevat ympäri maailmaa, muun muassa Kiinasta, Intiasta, Japanista, USA:sta, Iso-Britanniasta, Nigeriasta, Etelä-Afrikasta, Saksasta, Romaniasta, Chilestä ja Meksikosta.

MAINOS
MAINOS