Taustakuva: Kuvakaappaus Takomo Systemsin Instagram-tililtä
Mainonta

Tietokonekaupan mainosta syytetiin naisia halventavaksi ja seksistiseksi – Mainonnan eettiseltä neuvostolta vapauttava päätös

21.2.2025 7:59
Mikko Perttunen
Neuvosto antoi huomautuksia piilomainonnasta Instagramissa ja Linkedinissä.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi vapauttavan lausunnon Takomo Systemsin markkinoinnista, joka lausunnonpyytäjän mielestä oli naisia halventavaa ja seksististä.

Instagramissa julkaistussa mainoksessa viitattiin kuvan asiakaspalvelijoihin ilmaisulla ”Kissatyttöjä rajoitetusti, asiakaspalvelijoiden söpöys vaihtelee. Korkea laatu ei vaihtele.”

Neuvosto katsoi, että mainosta kokonaisuutena arvioiden ja erityisesti sen tyylilaji huomioon ottaen mainos ole ICC:n markkinointisääntöjen eikä hyvän tavan vastainen.

MAINOS

Mainonnan eettinen neuvosto antoi myös muutamia huomautuksia Instagram-vaikuttajille piilomainonnasta. Kyse oli jokaisessa tapauksessa epäselvästä tai puuttuvasta mainostunnisteesta.

Huomautuksen saivat Karoliina Pentikäinen yhteistyöstään Xbil Oy:n kanssa, vaikuttaja Milla yhteistyöstään Union Group Oy:n kanssa, Alona Kuusisto yhteistyöstään Britt Beautyn ja R2 Capital Oy:n kanssa sekä Ronja Mannerheimo yhteistyöstään Ptvlabs Oy:n kanssa.

Lisäksi Mainonnan eettinen neuvosto antoi myös huomautuksen piilomainonnasta Linkedin-alustalla. Saana Rossin julkaiseman mainoksen kaupallisuus selvisi vasta, kun klikkasi julkaisussa kohtaa ”katso lisää”, joten julkaisu ei ollut heti tunnistettavissa mainokseksi.

MAINOS