Kolumni

Toimistoissa on käynnissä luovuuden ulosmarssi – se on toimistojen vika, mutta myös ratkaisu on niiden käsissä

22.5.2023 7:05
Mikael Nemeschansky
Toimisto on juuri niin hyvä kuin tuote, jota se myy. Jos myyt palavereita, tunteja ja dekkejä, saat myös myös sen mukaiset ihmiset. Tällaiset toimistot ovat tehtaita, joissa on sieluttomia suunnittelijoita, jotka eivät koe tekevänsä merkityksellisiä asioita, kirjoittaa Mikael Nemeschansky.

On helpompaa olla ihan hyvä alalla, joka kasvaa kuin erinomainen alalla, joka kutistuu, toteaa markkinoinnin professori ja kirjailija Scott Galloway. Valitettavasti oma alamme on jälkimäinen. Kun budjetit pienenevät ja vaatimukset kasvavat, moni toimisto hakee kasvua ydinosaamisensa ulkopuolelta. 

Syy osaamisen pakoon ei siis ole pelkästään yksittäisessä toimistossa tai edes toimiston koossa vaan siinä, että yhä useampi toimisto on menettänyt sielunsa ja unohtanut, miksi on ylipäätään olemassa. Tuloksena ei voi olla muuta kuin luovuuden ulosmarssi, jos toimisto myy, mitä asiakas kulloinkin sattuu ostamaan ja jos toimistoa johdetaan Powerpointilla ja Excelillä.

Yksikään järkevä asiakas ei enää osta pelkkää toimistoa. Hän ostaa ihmiset.
MAINOS

Kun myynnistä ja luukuttamisesta puhutaan enemmän kuin itse tuotteesta tai sen laadusta, kokee jokainen itseään arvostava luova olevansa vain koneiston osanen. Toimisto on juuri niin hyvä kuin tuote, jota se myy. Jos myyt palavereita, tunteja ja dekkejä, saat myös myös sen mukaiset ihmiset. Tällaiset toimistot ovat tehtaita, joissa on sieluttomia suunnittelijoita, jotka eivät koe tekevänsä merkityksellisiä asioita. 

Jauhamme mantraa alasta, jossa epäonnistuminen ja pettymykset kuuluvat päivittäiseen työhön. Käytämme tuota mantraa tekosyynä ympäristölle, joka ei palkitse vaan riistää.

Vajaa vuosi sitten ilmestyneessä Kill Your Darlings -minidokumentissa loppuun palanut ja uskonsa mainosalaan menettänyt luova johtaja Anouk Jans kiertää maailmaa ja tapaa alamme kovimpia nimiä. Hänen tavoitteenaan on palauttaa uskonsa alaan, johon hän aikanaan rakastui. Dokumentti puhutteli minua ilmestyessään. Olin itsekin epäillyt suhdettani alaan ja tekemiseen, mutta tajusin, että vika ei ole alassa vaan siinä, miten töitä tehdään ja kenen kanssa. Edelleen ihmiset tekevät työt, eivät toimistot. 

Yksikään järkevä asiakas ei enää osta pelkkää toimistoa. Hän ostaa ihmiset. Eikä yksikään asiakas enää kuvittele, että on olemassa toimisto, jossa asuu kaikki tarvittava osaaminen ja lahjakkuus. Se, että toimisto on täynnä porukkaa varmuuden vuoksi, on kallis ja huonosti skaalautuva malli. Asiakkaiden näkökulmasta väliä on vain sillä, että käytössä on sopivimmat ja parhaat tekijät. Niin ei kuitenkaan usein ole, vaikka toimiston slidet niin kertoisivat. 

Ehkä meidän täytyy rakastua uudestaan alaan, johon alun perin rakastuimme – ja antaa muillekin syitä rakastua siihen

Jos ihmiset ovat vain osa koneistoa eikä luovaa kulttuuria ole, on ihan sama, mitä toimiston ovessa lukee. Mikään ei oikeuta hintapreemioon, jos maine perustuu historiaan ja hommat teetetään todellisuudessa sillä porukalla, jolla sattuu olemaan aikaa. 

Ehkä meidän todellakin tulee keksiä itsemme uudelleen. Ehkä meidän täytyy rakastua uudestaan alaan, johon alun perin rakastuimme – ja antaa muillekin syitä rakastua siihen. Enkä nyt tarkoita tuotetta, jota myymme, vaan tapaa, jolla pidämme kiinni siitä, että meidän ja asiakkaittemme käytössä ovat parhaat tekijät. Tavalla, joka on skaalautuva ja kestävä riippumatta siitä, minkä kokoinen toimija on kyseessä. 

Mikael Nemeschansky on pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, joka haluaa herättää keskustelua, rikkoa myyttejä ja löytää uusia totuuksia. Nemeschansky kirjoittaa alan ilmiöistä ja sisäpiiristä sekä kehottaa jokaista markkinoijaa kyseenalaistamaan itsensä ja uskomuksensa, sillä sille on tarvetta enemmän kuin koskaan.

MAINOS
MAINOS