Tokmanni Oy allekirjoitti eilen lisenssisopimuksen Spar Internationalin kanssa. Lisenssi mahdollistaa Tokmannille yksinoikeuden myydä Spar-tuotteita ja käyttää Spar-brändiä Suomessa.
– Kumppanuutemme myötä aiomme muuttaa suomalaisen päivittäistavarakaupan markkinaa seuraavien vuosien aikana. Spar Internationalin tarjoamien skaalaetujen ja asiantuntemuksen avulla voimme lähteä kasvattamaan päivittäistavaramyyntiämme. Uudet tuotteet ja halvat hinnat lisäävät Tokmannin kilpailukykyä Suomessa ja erityisesti päivittäistavarabisneksessä, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo tiedotteessa.
Tokmanni alkaa panostaa Spar-konseptin kehittämiseen Suomen markkinoille sopivaksi, ja muuttaa tuore-elintarviketoimintansa Spar-brändin ja -konseptin mukaiseksi.
Tokmannin tavoitteena on, että kaikki ketjun nykyiset 20 tuore-elintarvikeosastoa palvelevat asiakkaitaan Spar-konseptin mukaisesti tulevien vuosien aikana.
Ensimmäinen Spar-brändin mukainen ruokaosasto Tokmanni-myymälässä on kaavailtu avattavaksi ensi kesänä ja seuraavat vuoden 2025 loppuun mennessä.
Spar toimi Suomessa vuosina 1962–73 sekä 1998–2005. Vuonna 2005 S-ryhmä osti Suomen Sparin osakekannan. Syksyllä 2005 Spar-kauppoja oli Suomessa 280.
Spar Internationalin liikevaihto oli vuonna 2023 yhteensä 47,1 miljardia euroa, ja se kasvoi edellisvuoteen verrattuna 8,3 prosenttia. Verkostoon kuului 13 900 myymälää.