Folk Finlandin luova johtaja Tommi Laiho on saanut MAT-säätiön Mainonnan Monitaho -tunnustuksen. Arvostettu tunnustus myönnetään joka toinen vuosi henkilölle, joka toimii esimerkillisesti tai menestyksekkäästi markkinointiviestinnässä tai mainonnassa ja kehittää toiminnallaan alaa. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin jo vuonna 1967.
– Positiivisen ja avoimen asenteensa siivittämänä Tommi on inspiroinut monia blogikirjoituksillaan ja luonut samalla myönteistä julkisuutta markkinointiviestintäalasta ja siellä toimivista ihmisistä. Tommi uskaltaa puhua reilusti alan iloista, kipupisteistä, luomisen tuskasta ja itsensä löytämisestä aina uudelleen. Hän on arvostettu ja palkittu strategikko ja vahva tekijä Folk Finlandin menestyksen takana, valintaa perustelee MAT-säätiön puheenjohtaja Pasi Myllymaa tiedotteessa.
Laiho on äärimmäisen otettu kunniasta, jonka myötä hän pääsee samaan joukkoon usean suomalaisen mainonnan legendan kanssa. Palkinnon ovat aiemmin saaneet muun muassa Ami Hasan, Pekka Soini ja Sirpa Tuomi, joka sai tunnustuksen vuonna 2019.
– Kun katson, ketkä palkinnon ovat aiemmin saaneet, olen otettu ja kiitollinen. He ovat niitä, jotka ovat olleet luomassa suomalaisen mainonnan historiaa, ja arvostan heitä korkealle. Tämä tunnustus tuntuu elämäntyöpalkinnolta.
Laiho sanoo menestyksensä taustalla olevan ihmisten ymmärtäminen.
– Kun havaitsee syvällisiä totuuksia ihmisen käyttäytymisestä, vaikuttavan markkinoinnin tekeminen on mahdollista. Itse vaikuttaminen sitten tapahtuu tarinankerronnan kautta. Muutosten ja trendien keskellä pyrin muistuttamaan siitä, mikä tekee brändistä ainutlaatuisen ja merkityksellisen. Se on ihmisymmärrys suhteessa brändin tarkoitukseen.
Toinen merkittävä asia on rohkeus kokeilla jotain uutta.
– Brändien ja konseptien luominen edellyttävät tekijöiltään niin rohkeutta ja ainutlaatuista ajattelua kuin osaamistakin. Tämä yhdistelmä on harvojen käsissä, joten kannustan markkinoijia vaatimaan kumppaneiltaan enemmän ja parempaa. Siitä pitää myös olla valmis maksamaan.
Laiho saa tunnustuksen saajana päättää, kenelle MAT-säätiön 5000 euron arvoinen stipendi ojennetaan. Laiho halusi antaa stipendin MarkkinointiUutisille, Suomen ainoalle markkinointialan uutismedialle, joka perustettiin tämän vuoden tammikuussa.
MarkkinointiUutisia julkaisee MarkkinointiKollektiivi.
– Haluamme hyödyntää stipendin syväluotaavan sisällön julkaisemiseen. Nopea uutistoiminta pitää markkinoinnin ihmiset pulssilla, mutta syvällisemmät artikkelit tuovat sytykettä itsensä kehittämiseen ja yrityksen tai organisaation markkinoinnin kirittämiseen, sanoo MarkkinointiKollektiivin perustaja Santtu Kottila.
– MarkkinointiKollektiivi on onnistunut upeasti siinä, mitä olen itsekin yrittänyt mutta epäonnistunut: saamaan nuoret kollektiivisesti mukaan markkinoinnin tekemiseen. MarkkinointiUutiset on tällä hetkellä ainut alan aktiivinen julkaisu. Siellä intohimoinen tiimi tekee kevyillä resursseilla tärkeää työtä, Laiho perustelee valintaansa.