Markkinapaikka Tori.fi palkkasi kevään alettua uuden myyntijohtajan, jonka tehtävä on yksinkertainen: saada brändit mukaan vertaiskauppaan. Haasteeseen vastasi Ville Saxén, joka on aiemmin työskennellyt Danske Bank Finlandissa kumppanuuksien kehittäjänä.
Saxén sanoo, että vertaiskaupan hyödyt brändeille ovat isot. Sitä eivät kaikki yritykset vielä ymmärrä.
– Vertaiskauppaan osallistuminen lisää brändin vastuullisuuden leimaa ja sitä kautta haluttavuutta kuluttajien silmissä. Kuluttajat ovat tänä päivänä tietoisia, ja he haluavat laatua, Saxén painottaa MarkkinointiUutisten haastattelussa.
Vertaiskauppa on kiertotaloutta parhaasta päästä, eli se on ympäristön kannalta äärimmäisen merkittävä asia. Vertaiskauppaan osallistuminen auttaa siis vastuullisen brändin rakentamisessa, mikä on tänä päivänä melkeinpä elinehto, sillä tutkimukset osoittavat, että kuluttajat haluavat yrityksiltä koko ajan eettisesti kestävämpiä ratkaisuja.
Esimerkksi Tori.fi:tä käyttää jo kolme miljoonaa suomalaista kuukausittain, mikä on hyvä osoitus siitä, että brändit eivät voi enää unohtaa niin sanottuja jälkimarkkinoita.
– Torissa on iso yleisö, ja jos brändi näkyy Torissa, brändi yhdistetään saman tien vastuullisuuteen.
Miten brändit sitten voivat osallistua vertaiskauppaan? Yksi asia on tietenkin tuotteen laadusta ja käyttöiästä huolehtiminen, mutta internetin markkinapaikat tarjoavat tänä päivänä monia muitakin vaihtoehtoja.
– Brändit voivat myös itse myydä tuotteitaan Torissa. Myyntiin voi laittaa esimerkiksi näyte- tai palautustuotteita, mutta myös upouusia tuotteita. Monet brändit näkevät tässä ison mahdollisuuden esimerkiksi tuotepalautuksien myynnin suhteen.
Mahdollisuudet ovat toden totta suuret. Viime vuonna Tori.fi:ssä myytiin tavaraa yli 730 miljoonan euron edestä, joten brändeillä voi olla isot mahdollisuudet tällaisilla markkinapaikoilla.
Tällä hetkellä Tori.fi:ssä on yli 3000 yritystä myymässä omia tuotteitaan. Se on silti pieni määrä, kun puhutaan niistä kaikista suomalaisyrityksistä, jotka voisivat osallistua vertaiskauppaan. Isoista brändeistä asian ovat sisäistäneet muun muassa Ikea ja Vepsäläinen.
– Etenkin tänä aikana brändien saamat hyödyt ovat entistä isommat, kun verkko-ostaminen on lisääntynyt koronapandemian seurauksena, Saxén muistuttaa.
Tori.fi:n kaltaiset palvelut tavoittavat kuluttajat digitaalisen ostopolun alkuvaiheessa, jolloin haaveillaan uudesta hankinnasta, vertaillaan hintoja ja seurataan tarjontaa. Ville Saxénin mukaan digitaaliset markkinapaikat ovatkin tänä päivänä isoja mainospaikkojen tarjoajia.
– Brändit ostavat konkreettisesti näkyvyyttä näkymällä tuotteineen käyttäjävirrassa, hän kiteyttää.
Saxénin varsinaisena toimenkuvana on kaupallisista kumppanuuksista vastaaminen, ja hän sanookin, että hänellä on omassa työssään yksi iso valttikortti kilpailijoihin nähden.
– Meidän alustalla yhdeksän kymmenestä kävijästä on ostamassa jotakin. Meillä on siis kysynnästä ja tarjonnasta todella paljon tietoa markkinoijille.
Onkin olennaista kysyä, onko Tori.fi:n omistaja, mediakonserni Schibsted, nousemassa Sanoman ja Alma Median rinnalle Suomen isoimpien mainospaikkojen tarjoajien joukkoon? Norjalaisyhtiö vahvisti mainosverkostoaan viime vuonna ostamalla Sanomalta Oikotie-brändin.
– Emme ole tietenkään uutismedia, mutta meillä on markkinoijien silmissä omat vahvuutemme. Sanomalla ja Almalla on sitten taas omat vahvuutensa. Annamme brändeille erilaisen, turvallisen ympäristön, ja sitä viestiä haluamme viedä eteenpäin.
– Schibstedin panostukset kuitenkin kertovat, että trendit tukevat markkinapaikkaliiketoiminnan kasvua.