Andrew Stickelman / Unsplash
Brändit

Torniolainen terveystuotebrändi valitsi muutama vuosi sitten uuden tien ja löi läpi Yhdysvaltain markkinoilla

24.8.2023 11:15
Mikko Perttunen
Brändiä kaupataan muun muassa Amazonin ja Walmartin verkkokaupoissa.

Terveystuotteiden valmistajan Aromtechin Membrasin-brändi on kasvattanut suosiotaan nopeasti Pohjois-Amerikassa. Vuonna 2022 brändin tuotteita myytiin Yhdysvalloissa noin viidellä miljoonalla dollarilla. Kaiken kaikkiaan tuotteita on myyty rapakon takana jo 20 miljoonalla dollarilla.

Membrasin on tuotesarja kuiville limakalvoille, iholle ja silmille. Tuotesarja sisältää sekä lääkinnällisiä tuotteita että ravintolisiä.

Aromtechin liikevaihdosta 75 prosenttia tulee viennistä. Membrasinin osuus yrityksen liikevaihdosta on lähes 40 prosenttia. Puolet liikevaihdosta tulee muille brändeille valmistettavista tuotteista.

Membrasin-brändin myynti aloitettiin Yhdysvalloissa viisi vuotta sitten paikallisen jakelijan kautta. Kasvun odotetaan vauhdittuvan tulevaisuudessa muun muassa uusien jakelukanavien kautta.

"Brändin vahva näkyvyys on poikinut meille paljon yhteydenottoja."

– Myyntiä on tehty alusta lähtien Amazonissa ja jakelijan omassa verkkokaupassa, ja tänä vuonna mukaan on tullut Walmartin verkkokauppa. Seuraavaksi tuotteemme tulevat myyntiin apteekkiketju CVS Pharmacyyn. Brändin vahva näkyvyys on poikinut meille paljon yhteydenottoja, esimerkiksi brändin ostamisesta on oltu kiinnostuneita, avaa Aromtechin toimitusjohtaja Helena Korte tiedotteessa.

Vuonna 1990 perustettu Aromtech valitsi muutama vuosi sitten liiketoiminnassaan uuden tien. Aiemmin Aromtech keskittyi B2B-markkinointiin, mutta vuodesta 2017 lähtien yritys on panostanut markkinointiin suoraan kuluttajille. Korte kertoo, että taustalla on maailman muuttuminen.

– Jakelukumppanit panostivat aiemmin enemmän markkinointiin, kun kauppaa käytiin lähinnä omassa markkinassa, mutta digitalisaation myötä kaupanteko ei katso maarajoja, ja sen takia valmistajilla on aiempaa suurempi rooli markkinoinnissa. Nykymaailmassa meidän täytyy panostaa brändiin, sillä kukaan ei tee sitä puolestamme, Korte jatkaa.

Membrasin aloitti tänä vuonna brändin rakentamisessa yhteistyön myös markkinoinnin kasvurahoittaja Foppan kanssa, minkä myötä brändin markkinointibudjetti kasvoi merkittävästi. Foppa Oy on suomalainen vuonna 2019 perustettu yhtiö, joka tarjoaa markkinointibudjettien rahoitusta yrityksille.

MAINOS