Nykypäivän mainosmediatarjonta on laaja, ja juuri oikean kanavan löytäminen omalle yritykselle voi olla vaikeaa. Markkinointitoimisto Dagmarin ja mediatalo MTV:n tuore tutkimus kuitenkin paljastaa, että kasvua voi vauhdittaa todennäköisimmin total tv -mainonnalla.
MTV:n toimeksiannosta tehty selvitys on laajin koskaan Suomessa toteutettu markkinointi-investointien vaikutuksia eri mediaryhmissä tarkasteleva tutkimus.
Tutkimuksen mukaan mainostaminen digitaalisissa medioissa tuo myyntiä lähinnä lyhyellä tähtäimellä. Total tv – joka tarkoittaa television ja netti-tv:n yhdistelmää – sen sijaan vauhdittaa myyntiä selkeästi vielä viikko markkinointikampanjan jälkeenkin. Sama koskee sanomalehtimainontaa. Molemmilla medioilla on tutkimuksen mukaan kampanjoiden jälkeen jäljellä vielä noin puolet myyntivaikutuksista verrattuna kampanja-aikaan. Pisin mainonnan jäännösvaikutus kaikista medioista on kuitenkin televisiomainonnalla.
Total tv -mainonta tuo myös suurimman osan mediamainonnan tuottamasta lisämyynnistä lyhyellä aikavälillä. Total tv -mainonta tuo kaikesta lisämyynnistä jopa 27 prosenttia. Toiseksi eniten tuo hakukonemainonta (19 prosenttia) ja kolmanneksi eniten display-mainonta (18 prosenttia). Sanomalehtimainonta ja Facebook-mainonta tuovat 12 prosenttia, ja radiomainonnan osuus on vain viisi prosenttia.
– Televisio kukoistaa, vaikka erilaisia mediaryhmiä on enemmän kuin koskaan. Kun tarkastellaan eri mainosmedioiden tuottamaa lisämyyntiä, nähdään, että tv:llä on tärkeä rooli lisämyynnin sekä jatkuvan kasvun varmistajana. Massamediana se tavoittaa laajasti, ja näiden tutkimustulosten valossa näyttää myös siltä, että tv:n avulla päästään kaikista mediaryhmistä todennäköisimmin suuriin liiketoiminnallisiin tuloksiin, sanoo MTV Oy:n toimitusjohtaja Johannes Leppänen tiedotteessa.
Total tv -mainonta on tutkimuksen mukaan tehokkain tapa vauhdittaa yrityksen kasvua, vaikka digitaalinen mainonta onkin paras valinta lyhyen aikavälin tuotolle. Lyhyen aikavälin mainonnan osuus koko myynnistä on kuitenkin vain 18 prosenttia.
Total tv:n ykkössijaa puoltaa myös tilastollinen yhteys liiketoiminnan mittareihin. Jopa 99 prosenttia tutkimuksessa mukana olleista tv-mainoskampanjoista toi positiivisen vaikutuksen liiketoimintaan. Netti-tv:n kohdalla lukema oli 94 prosenttia. Facebookilla ja radiolla lukema oli 93 prosenttia.
Digimedia-, hakukone-, display- ja Facebook-mainonta (mukaan lukien Instagram) tuottavat tutkimuksen mukaan suurimman liikenteen verkkosivustoille.
– Eri mediaryhmillä on erilaiset vahvuudet. Total tvsaadaan laajin peitto ja pisin vaikutusaika myyntiin. SEA (hakukonemainonta) ja muut digimediat toimivat myynnin kotiuttavina mediakanavina. Elokuvamainonnalla on monesti vahva brändillinen rooli ja tavoitteet. Myös muilla mediakanavilla on omat vahvuutensa ja roolinsa media mixissä. Yritykset tarvitsevat kasvaakseen huolella pohditun mediavalikoiman, jossa optimoidaan niin välittömän, lyhyen kuin pitkän aikavälinkin vaikutukset. Uskon, että ne yritykset, jotka ymmärtävät eri medioiden välisiä syy- ja seuraussuhteita ja kehittävät mainosinvestointejaan nämä eri aikajänteet huomioiden, kasvavat tulevaisuudessa, kommentoi tutkimuksen toteuttaneen Dagmarin Director of Advanced Analytics Ilkka Keskiväli.
Tutkimuksessa selvisi myös, että Suomen kaupallisen television johtava toimija MTV on tehokkain televisiokanava mainostamiseen. MTV:llä mainostaminen on jopa 15 prosenttia tehokkaampaa kuin muilla kanavilla. Tutkimuksen mukaan yksi total tv -mainontaan investoitu euro tuottaa tutkimuksen mukaan Suomessa keskimäärin 4,2 euroa lyhyellä aikavälillä