Timothy Dykes / Unsplash
Brändit

Tunnistettavin pienpanimo-olut on Kukko – valmistaja tosin painii omassa sarjassaan

22.6.2023 11:22
Mikko Perttunen
Suomalaiset suosivat kappalehinnaltaan alle 2,5 euron tölkkejä tai pulloja.

Bilendin toteuttamassa pienpanimokyselyssä Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Kukko-olut oli selvästi tunnetuin pienpanimo-olutbrändi. Kukko arvioitiin myös parhaiten hintansa arvoiseksi. Seuraavaksi tunnetuimpia pienpanimoita ovat Nokian ja Pyynikin panimot. Malmgård puolestaan yhdistettiin useimmiten laatuun ja puhtaisiin raaka-aineisiin.

Tulosta selittää tosin sekin, että Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on selvästi Suomen suurin pienpanimo ja lähestyy tuotantomäärältään jo pienpanimon ylärajaa.

Parhaimmaksi pienpanimoksi ihmiset arvioivat espoolaisen Fat Lizardin.

Ostoksissaan suomalaiset suosivat keskimäärin selkeästi kappalehinnaltaan alle 2,5 euron tuotteita. Varsinkin miehille tämä hintaluokka on suosituin. Naiset suosivat hieman miehiä enemmän oluita hintaluokassa 1,5–3,49 euroa. Yli 6 euron hintaisia oluita miehet suosivat kaksi kertaa niin usein kuin naiset.

Hieman yli neljäsosa suomalaisista juo olutta vähintään viikoittain, neljäsosa juo sitä vähintään kuukausittain, jälleen neljäsosa harvemmin ja vain noin viidesosa ei juo olutta koskaan.

Miehet juovat olutta selkeästi useammin kuin naiset, mutta Iällä sen sijaan ei vaikuta olevan niin suurta merkitystä siihen, kuinka usein olutta juodaan. Alin tuloluokka juo vastausten perusteella olutta harvemmin kuin tätä paremmin ansaitsevat.

MAINOS