Mostphotos
Ilmiöt

Tuore tutkimus paljastaa, miten kuluttajat toimivat kohdatessaan taloudellisia vaikeuksia

24.3.2021 12:05
Toni Rajamäki
Talousongelmiin ajautuneiden kuluttajien toiminta on muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana.

Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen sekä Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan tuore tutkimus paljastaa, miten tämän päivän kuluttajat toimivat talousahdingossa.

Tutkimuksesta selviää, että talousongelmaan ajautuneiden kuluttajien toiminta on muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana. Ennen talousongelmia ratkottiin useammin lainan ottamisella, mutta nykyään ihmiset pyrkivät mieluummin kuluttamaan vähemmän eli karsimaan menojaan. Osa tutkimukseen osallistuneista pyrkii myös hankkimaan lisätöitä, kun taloustilanne on huono. Jotkut hakevat ratkaisua rahapeleistä.

– Lisätyön tekemisen ja omaisuuden myymisen yleistyminen saattaa selittyä osittain työn ja tavaravaihdon helpottumisella ja nopeutumisella digitalisaation myötä, akatemiatutkija Gintautas Silinskas sanoo tiedotteessa.

Käyttäytyminen talousahdingossa riippuu etenkin iästä ja kulutusasenteista. Alle 25-vuotiaat ottavat talousahdingossa lainaa muita vähemmän, ja he myös kuluttavat rahapeleihin muita vähemmän.

66–75-vuotiaat puolestaan tinkivät menoistaan vähemmän kuin muut, mikä selittyy muun muassa sillä, että heillä on keskimäärin enemmän säästöjä kuin esimerkiksi nuorilla aikuisilla. Tutkimuksesta saatu tieto haastaa etenkin sitä näkemystä, että eläkeläiset olisivat pihejä.

Itseään säästäväisinä kuluttajina pitävät ihmiset ottavat harvemmin lainaa tai pelaavat harvemmin rahapelejä kuin muut. Elämyshakuiset kuluttajat taas eivät tyypillisesti vähennä menojaan taloudellisia vaikeuksia kohdatessaan, ja he ovat taipuvaisia ratkaisemaan talousongelmiaan lainaamalla.

Lähde: Jyväskylän yliopiston tiedote

MAINOS
MAINOS
MAINOS