Digimarkkinoinnissa kannattaa keskittyä ymmärtämään käyttäjien motivaatiota, kertoo Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun tutkimus. Filosofian maisteri Ville Salonen tarkasteli väitöskirjassaan verkkopersonoinnin nykytilaa ja etenkin osuvan ajoittamisen haastetta.
Digitaalisessa markkinoinnissa onnistuminen vaatii verkkopersonointia. Mainonta onnistuu parhaiten silloin, kun ajoittaminen on kohdillaan, mutta oikean ajankohdan selvittäminen voi olla kuitenkin hankalaa. Siksi monien digimainosten täysi potentiaali jää usein valjastamatta.
Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, kuinka käyttäjien motivaation selvittäminen auttaa etenkin personoinnin ajoittamisen näkökulmasta. Tulosten mukaan käyttäjän psykologisen profiloinnin painottaminen motivaatioon voisi tarkentaa personoinnin ajastusta entisestään.
– Motivaatiopohjainen lähestyminen tuo personointimalliin joustavuutta. Sen avulla voidaan entistä tarkemmin ennustaa paitsi se, mitä käyttäjä yleensä suosii, myös se, mitä hän suosii juuri nyt, Salonen kertoo.
Motivaatiopohjaisen lähestymistavan käytäntöön vieminen vaatii kuitenkin jatkokehittelyä, koska Salosen tutkimus keskittyi edistyneen tulokulman analyysiin.
Tutkimus koostui kolmesta osasta, joista ensimmäisessä tehtiin katsaus verkkopersonoinnin nykytilaan ja luotiin kuvaa tulevaisuuden tutkimustarpeista. Samalla tunnistettiin ajoittamisen haaste yhtenä keskeisimpänä kohtana myös jatkotutkimukselle. Seuraava osa loi teoreettisen lähestymiskehikon fundamentaalimotivaation soveltamiseksi personoinnin ajoittamisessa. Viimeinen osatutkimus käsitteli kroonisen eli pysyvän fundamentaalimotivaation vaikutuksia verkkoympäristössä tarkastellen motivaation ja maksuhalukkuuden suhdetta.
Lähde: Jyväskylän yliopisto