Facebook on Euroopan suosituin teknologiabrändi, jos mittarina käytetään viimeisen vuoden hakutuloslukemia. Asia selviää lontoolaisen markkinointitoimisto Rebootin selvityksestä, jonka tulokset pohjautuvat Google Trends -analytiikkatyökaluun ja Ahrefsin dataan.
Kolmen kärki on selkeästi muiden edellä. Facebookin jälkeen toiseksi suosituin teknologiabrändi on Google ja kolmanneksi suosituin Instagram. Seuraavat sijat menivät kiinalaiselle elektroniikkavalmistajalle Xiaomille ja yhdysvaltalaiselle Dellille, joka valmistaa tietokoneita ja oheislaitteita.
Matkapuhelinjättien Samsungin, Applen ja Huawein hakumäärät ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta Samsung on lievästi kolmikosta suosituin. Samsung on Euroopan kuudenneksi suosituin teknologiabrändi, Apple seitsemänneksi suosituin ja Huawei kahdeksanneksi suosituin.
Trendien mukaan Facebookin asema Euroopan suosituimpana teknologiabrändinä voi olla uhattuna tulevaisuudessa, sillä Rebootin selvityksen mukaan Facebookin hakumäärät ovat laskeneet pandemian aikana 1,1 prosentilla. Googlen hakumäärät ovat laskeneet jopa 30,8 prosentilla, mutta Instagram on kasvattanut lukemaansa 8,2 prosentilla. Niinpä Facebook, Inc. -yrityksen omistama Instagram saattaa pikkuhiljaa suunnata kohti kärkeä, joskin matka on vielä pitkä. Facebookilla oli hakutuloksia lähes tuplaten enemmän kuin Instagramilla. Googlea on haettu lähes puolet enemmän kuin Instagramia.
Suurinta kasvua Euroopassa teki Apple, jonka hakumäärät kasvoivat peräti 76,3 prosentilla. Huawei oli toiseksi kasvavin 71,4 prosenttiluvullaan. Samsungin suosio laski 2,5 prosenttia.
Nousijoissa näkyy kiinalaisten teknologiabrändien suosion kasvu. Huawein jälkeen kolmanneksi eniten kasvua teki Xiaomi (20 prosenttia) ja neljänneksi eniten hakukonepalvelu Baidu (17,1 prosenttia).