Sydney Rae / Unsplash
Mainonta

Tutkimus: Joka kolmas päivittäistavaraostos on spontaani

14.6.2023 9:06
Mikko Perttunen
Brändivalinta tehdään vielä useammin vasta kaupassa.

Suomalaiset ostavat päivittäistavarakaupasta noin joka kolmannen tuotteen täysin spontaanisti, kertoo Clear Channelin tilaama ja Norstatin toteuttama tuore tutkimus.

Tutkimuksen tilannut Clear Channel tarjoaa itse muun muassa mainosnäyttöpalveluita myymälöihin.

Tutkimuksessa tutkittiin kahdeksan eri tuotekategoriaa ja 73 eri tuoteryhmää. Tutkituista tuotteista noin joka kolmas tuote päätyy koriin täysin suunnittelematta, eli henkilö ei ole etukäteen edes ajatellut ostavansa kyseistä tuotetta.

Tutkimuksen perusteella lähes joka toisen tuotteen kohdalla tuoteryhmä on jo ennakkoon päätetty kauppaan mennessä, mutta brändivalinta tehdään vasta kaupassa. Kuluttaja on näissä tapauksissa esimerkiksi päättänyt ostaa pakastevihanneksia, mutta vasta kaupassa päättää, mitä tuotemerkkiä ostaa.

Ostopäätöksen syntymisessä on isoja eroja tuoteryhmien välillä.
MAINOS

– Keskimäärin vain 22 prosentilla ostettavista tuotteista on jo ennen kauppaan tuloa päätetty sekä tuoteryhmä että -merkki, Clear Channel Suomen tutkimuspäällikkö Kristian Fagerström kertoo tiedotteessa.

Ostopäätöstutkimuksen mukaan ostopäätöksen syntymisessä on isoja eroja tuoteryhmien välillä. Esimerkiksi eläinperäisen maidon ja voin tai margariinin osalta päätös tuoteryhmästä ja -merkistä on tehty useimmin jo kauppaan mennessä, kun taas muun muassa smoothiet, kasvipohjaiset sipsit sekä paistopisteen tuotteet päätyvät kuluttajan ostoskoriin selvästi spontaanimmin.

Miesten ja naisten välillä on myös eroja suunnitelmallisuudessa.

– Jos ei ajatella yksittäistä tuoteryhmää vaan kokonaisuutta, niin miehet ovat jonkin verran naisia spontaanimpia päivittäistavaraostosten suhteen. Kaikkein spontaaneimpia ovat keski-ikäiset miehet ja nuoret, kaikkein suunnitelmallisimpia sekä tuoteryhmän että -merkin suhteen ovat puolestaan varttuneemmat naiset, Fagerström sanoo.

MAINOS
MAINOS