Klarnan tuore Shopping Pulse -raportti paljastaa, mihin suomalaiset kuluttajat toivovat kauppojen panostavan. Isossa kuvassa valtaosa suomalaisista toivoo kauppojen investoivan uusiin teknologioihin, joilla parannetaan asiakaskokemuksesta.
76 prosenttia suomalaisista sanoo, että kauppojen tulisi jatkuvasti investoida käyttökokemusta parantaviin teknologioihin niin verkkokaupassa kuin kivijalassakin, minkä lisäksi erityisesti nuoremmat ikäryhmät odottavat virtuaalishoppailun yleistymistä.
Kuluttajien toivelistan kärjessä on panostaminen erityisesti sujuvaan ja kitkattomaan maksamiseen, mikä on tärkeää niin verkossa kuin kivijalassa asioiville suomalaisille. Kuluttajat haluaisivat saada lisäksi aiempaa enemmän henkilökohtaista palvelua – myös verkkokaupassa: kivijalamyymälöissä asioivista 38 prosenttia haluaa aiempaa henkilökohtaisempaa palvelua, ja verkkokaupassa asioivien keskuudessa lukema nousi 31 prosenttiin.
18–24-vuotiaat vastaajat odottavat kaupoilta lisää virtuaalishoppailuun perustuvia ostokokemuksia. 18–24-vuotiaista näin sanoo 26 prosenttia, 25-40 vuotiaista 29 prosenttia.
Tutkimuksesta selviää myös, että Google on yhä yleisin vaihtoehto inspiraation löytämiseen. Näin sanoo 55 prosenttia vastaajista. Sosiaalisen median merkitys on kuitenkin korostunut inspiraation lähteenä: 53 prosenttia 18–24-vuotiaista ja 35 prosenttia 25–40-vuotiaista suomalaisista osti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tuotteen nähtyään sen ensin sosiaalisessa mediassa. Nuoremmat suomalaiset suosivat ostamisessaan eniten Tiktokia (53 prosenttia) ja Instagramia (52) kun taas 42–57-vuotiaat löytävät ostettavaa etenkin Facebookin kautta (65). Youtubella on erityisen vahva asema miesten keskuudessa, kun taas naiset suosivat enemmän Facebookia ja Instagramia.
Klarnan ostoindeksin mukaan verkko-ostamisen suosio on kasvanut Suomessa vajaassa vuodessa noin 10 prosenttia. Yhtiön mukaan kansainvälisessä vertailussa verkko-ostamisen suosio on kasvanut Suomessa suhteessa eniten. Mukana vertailussa oli 11 maata. Suosion kasvu näkyy etenkin ruoan verkkokaupassa.
– Ennusteiden mukaisesti verkko-ostamisen suosio on jatkanut kasvuaan Suomessa ja sitä on vauhdittanut myös ruoan ostamisen vahvempi siirtyminen verkkoon. Suomen verkkokaupassa on kuitenkin paljon kasvupotentiaalia emmekä yllä vielä kansainvälisissä vertailuissa paalupaikoille. Uskon kuitenkin, että jatkuva shoppailun kokemuksellisuuteen investoiminen tuo suomalaiselle verkkokaupalle mahdollisuuden nousta myös näissä vertailuissa, sanoo Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz tiedotteessa.
36 prosenttia suomalaisista uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa vuoden kuluttua. Etenkin nuoremmissa ikäryhmissä sanotaan näin. Esimerkiksi 25–40-vuotiaista liki puolet uskoo tuolloin tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa.