Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Tutkimus: Kestävyys ei ole enää trendi vaan vakiintunut kiinteäksi osaksi yhteiskuntaa

14.3.2025 9:18
Mikko Perttunen
Kuluttajien kiinnostus kestävyyttä kohtaan ei ole enää 2020-luvulla heilahdellut.

Sustainable Brand Index 2025 -tutkimuksen mukaan kestävyys on vakiintunut osa yhteiskuntaa.

Vaikka maailmaa leimaa sekä poliittinen että taloudellinen epävarmuus, kuluttajat ovat kiinnostuneita kestävyydestä.

2010-luvulla makrotalouden tapahtumat vaikuttivat kestävän kehityksen tilanteeseen. Kun Donald Trumpista tuli ensimmäistä kertaa presidentti, kestävyys menetti merkityksensä, mutta muutamaa vuotta myöhemmin Greta Thunberg nosti sen takaisin asialistalle.

MAINOS

2020-luvulla kiinnostus on kuitenkin vakiintunut. Vuosien 2013 ja 2020 välillä kiinnostus kestävyyttä kohtaan vaihteli keskimäärin 24 prosenttiyksikköä, mutta vuosien 2021 ja 2025 välillä muutos on vain 3 prosenttiyksikköä.

– Tämä viittaa uuteen normaaliin, jossa kestävyys ei ole enää trendi, joka tulee ja menee, vaan pysyvä osa kuluttajien odotuksia yrityksiä ja koko yhteiskuntaa kohtaan. Huolimatta useista suurista globaaleista tapahtumista, kuten Ukrainan sodasta, vaikeasta taloustilanteesta ja viimeisimpänä Donald Trumpin uudelleen esiin noususta, kiinnostus kestävyyttä kohtaan on horjumatonta, Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén, kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Elovena jo toista vuotta kuluttajien mielikuvissa Suomen kestävin brändi

MAINOS