Yksi markkinoinnin tämän päivän trendisanoista on NFT, jotka ovat yksilöityjä virtuaalisia kohteita. Virtuaalisten kohteiden omistussuhteita kirjataan lohkoketjuteknologialla. NFT:t voivat siis olla mitä tahansa aina digitaalisista taideteoksista digitaalisiin kanta-asiaskortteihin.
Maailmalla isot brändit ovat lähteneet vauhdilla mukaan NFT:den maailmaan, mutta myös Suomessa on nähty peliliikkeitä. Virtuaalisen maailman asiantuntijayritys Zoan on esimerkiksi myynyt virtuaalisia NFT-tontteja.
Lue myös: Tällaisia mahdollisuuksia trendi-ilmiöksi nousseet NFT:t avaavat markkinoijille
Osa markkinoijista on kuitenkin epäileväisiä NFT-villityksen suhteen ja näkee sen jopa pelkkänä tähdenlentona. Kävi miten kävi, NFT:den suosion kasvu jatkunee vielä hyvän tovin. Näin kertoo myös tuore tutkimus, jonka on tehnyt Juniper Research. Tutkimusyhtiön mukaan NFT-kauppojen määrä maailmassa liki tuplaantuu seuraavan viiden vuoden aikana.
Tänä vuonna NFT-kauppoja tehdään arviolta 24 miljoonaa, kun taas vuonna 2027 ylletään 40 miljoonaan, tutkimus arvioi. Tuloksia perustellaan etenkin metaversumin kehittymisellä, sillä NFT:t ja metaversumi muodostavat yhdessä kiinnostavan kokonaisuuden.
Tutkimus sanookin, että metaversumiin linkitetyt NFT:t muodostavat isoimman NFT-segmentin. Kyseisen segmentin kauppamäärän arvioidaan kasvavan viidessä vuodessa 600 000:sta 9,8 miljoonaan, eli valtaosan kokonaiskasvusta odotetaan tulevan metaversumin kautta.
Juniper Researchin raportti myös huomauttaa NFT:hin liittyvistä riskeistä. NFT:t ovat mahdollistaneet laittomuuksia, kuten rahanpesun, ja lisäksi niiden luominen on ympäristöä kuormittavaa ison energiankulutuksen takia. Toisin sanoen NFT-maailmassa on olemassa myös mahdollisia brändihaittoja.
Viime vuonna NFT-kaupan koko oli maailmassa noin 40 miljardia dollaria. Technavion arvion mukaan markkinan koko on viiden vuoden päästä liki 15 miljardia dollaria.