Shoppailu- ja maksupalveluyhtiö Klarnan tuoreesta kansainvälisestä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset aloittavat joululahjojen shoppailun entistä aiemmin ja suosivat verkko-ostoksia. Lisäksi noin joka viides aikoo kasvattaa lahjabudjettiaan viime vuodesta.
Tutkimukseen vastasi 1076 suomalaista ja kansainvälisesti yhteensä lähes 17 000 kuluttajaa.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset aloittavat juhlapyhien lahjojen hankinnan entistä aiemmin. Lähes joka neljäs (23 %) suomalaisista aikoo tänä vuonna aloittaa lahjashoppailun aiemmin kuin viime vuonna ja joka kahdeksas (15 %) oli jo syyskuussa aloittanut ostosten teon. Erityisesti nuoret aloittavat shoppailun ajoissa: vuoden 1995 jälkeen syntyneestä Z-sukupolvesta 36 prosenttia ja vuosina 1980–1995 syntyneistä milleniaaleista 32 prosenttia kertoo aikovansa aloittaa aiemmin kuin viime vuonna.
– Loppusyksystä on jälleen tulossa vilkas lahjasesonki ja moni haluaa minimoida joulustressin ja välttää ruuhkat olemalla hyvissä ajoin liikkeellä. Etenkin verkossa asioivat haluavat näin varmistaa, että tuote saapuu varmasti ajallaan. Myös Black Fridayn ja Cyber Mondayn säästöt houkuttelevat tekemään lahjaostoksia jo marraskuun puolella, kertoo Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz tiedotteessa.
Klarnan ostodatan mukaan viime marraskuussa myyntivolyymit lähes nelinkertaistuivat (+378 %) Black Fridayna verrattuna tavalliseen marraskuun ostopäivään. Viime vuonna suomalaiset tekivät Black Friday -viikon aikana verkossa 25 prosenttia enemmän ostoksia vuoteen 2019 verrattuna. Tänäkin vuonna ostotapahtumasta ennakoidaan sesongin vilkkainta shoppailupäivää, sillä 55 prosenttia suomalaisista uskoo käyttävänsä eniten rahaa lahjoihin Black Fridayna.
Verkko on suomalaisten suosituin shoppailupaikka: 40 prosenttia uskoo tekevänsä suurimman osan lahjaostoksistaan netissä tänä vuonna. 23 prosenttia aikoo ostaa lahjoja sekä verkosta että kivijalasta, mutta vain 37 prosenttia suosii kivijalkaa. Eniten rahaa ennustetaan käytettävän elektroniikkaan, muotiin sekä kauneudenhoitoon ja hyvinvointiin. Puolet miehistä kertoo aikovansa käyttää verkossa eniten rahaa elektroniikkaan, ja 39 prosenttia naisista uskoo käyttävänsä eniten rahaa muotiin.
Joka viides (18 %) suomalaisista aikoo kasvattaa lahjabudjettiaan viime vuodesta. Valtaosa (74 %) uskoo kuitenkin pysyvänsä budjetissaan. Lähes joka kolmas (30 %) suomalainen aikoo käyttää lahjoihin 101–250 euroa, ja joka neljäs (24 %) kertoo budjetikseen 251–500 euroa. Suomalaiset suosivat tarjouksia, sillä yli puolet valitsee myymälän tai verkkokaupan tarjousten perusteella.
Myös sosiaalisen median rooli kasvaa: Z-sukupolvesta 74 prosenttia ja milleniaaleista 60 prosenttia kertoo ostaneensa joskus tuotteen nähtyään sen sosiaalisessa mediassa.
– Ei ole yllättävää, että valtaosa suomalaisista luottaa budjettiinsa – suomalaiset ovat tarkkoja rahankäyttäjiä ja Klarnan tekemien kansainvälisten tutkimusten mukaan myös poikkeuksellisen kiinnostuneita henkilökohtaisesta taloudestaan. Hieman suuremmat budjetit ja viime vuotta aikaisempi lähtölaukaus juhlapyhien shoppailuun voivat viitata myös siihen, että suomalaiset ovat palaamassa uuteen normaaliin, Segercrantz pohtii.
Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Dynatan kanssa elokuussa 2021. Klarnan ostodata perustuu Klarnan palvelussa tehtyihin verkko-ostoksiin marras- ja joulukuussa 2020.