Kuva: Canva Pty Ltd.
Digitaalisuus

Tutkimus: Tekoäly valtaa markkinointialaa – Pohjoismaissa ollaan kansainvälistä tasoa jäljessä

12.6.2024 9:42
Mikko Perttunen
Pohjoismaissa budjetit rajoittavat tekoälyn käyttöä.

Tuore Salesforcen tuottama State of Marketing -raportti kertoo, että markkinointi siirtyy yhä vahvemmin tekoälyn aikakauteen. Tutkimus korostaa, että tekoälyn hyödyntäminen on paitsi tärkeä prioriteetti myös suuri haaste markkinoijille.

Tutkimukseen osallistui liki 5000 markkinoinnin ammattilaista. Pohjoismaista vastaajia oli yhteensä noin 300.

Maailmanlaajuisesti jo kolme neljästä markkinoijasta kokeilee tai on jo sisällyttänyt tekoälyteknologioita toimintaansa. Pohjoismaiset markkinoijat ovat kansainvälistä tasoa jäljessä, sillä Pohjoismaissa vastaava luku oli 63 prosenttia.

– Pohjoismaissa ollaan luultavasti tietoisia vastuullisesta tekoälyn hyödyntämisestä, kun tekoälyä lähdetään suunnitelmallisesti kehittämään, Marketing Cloud & Commerce Cloudin aluemyyntijohtaja Uchenna Väänänen arvioi tiedotteessa.

Kyvykkyyden ja tahtotilan välillä on kuitenkin kuilu. Kansainvälisesti vain alle kolmannes markkinoijista on täysin tyytyväisiä siihen, miten he onnistuvat yhdistämään eri lähteistä peräisin olevaa asiakasdataa merkityksellisempien asiakaskokemusten luomiseen. Pohjoismaissa vain 23 prosenttia on tyytyväinen nykytilanteeseen.

Kansainvälisesti suurimmat tekoälyyn liittyvät huolenaiheet ovat tekoälyn implementointiin ja hyödyntämiseen liittyvät vaikeudet. Pohjoismaissa suurimpia huolenaiheita ovat puolestaan budjettirajoitteet, asiakkaan luottamuksen rakentaminen ja säilyttäminen sekä reaaliaikainen yhteydenpito asiakkaaseen.

Kansainvälisesti markkinointijohtajista 41 prosenttia mainitsee tietovuodot ja asiakkaiden luottamuksen horjumisen merkittäviksi huolenaiheeksi.

Pohjoismaissa tekoälyn tärkeimmäksi prioriteetiksi nähdään markkinoinnin ROI:ta eli tuottoprosentin parantaminen, kun kansainvälisesti tärkeimmäksi nousee tekoälyn käyttöönotto ja hyödyntäminen toiminnassa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)