Markkinointialan arvostetuimman kilpailun Cannes Lionsin voittajatöissä korostuu tänä päivänä sosiaalisen median hyödyntäminen keskeisenä osana kampanjaa, kertoo Cannes Lionsin ja sosiaalisen median toimiston Kurion tutkimus.
Tutkimuksen mukaan somen suosio on kasvanut vahvasti 2010-luvun alusta lähtien ja noussut merkittäväksi tekijäksi menestyskampanjoissa. Tutkimus kertoo, että yhdeksän viimeisen vuoden aikana Cannesin voittajatöistä jopa 86 prosenttia on sellaisia kampanjoita, joissa sosiaalinen media on ollut keskeisessä osassa.
– Aikasarja-analyysissä voidaan nähdä tiettyjen trendien voimistuneen läpi 2010-luvun – somen kulku valtavirtaan näistä selkeimpänä, kommentoi tutkimuksesta vastaava Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori tiedotteessa.
– Toisaalta jokainen vuosi tuo uudet tuulensa. Tänä vuonna näkyy selvästi numeroissakin videopelaamisen nousu – siihen tarttuneita kampanjoita oli tuplasti enemmän kuin ennen.
Sosiaalisen median suosio ihmisten parissa kasvaa koko ajan, ja sen myötä myös kampanjoilla on aiempaa isommat mahdollisuudet saada isoja onnistumisia somemarkkinoinnin avulla. Kurion ja Cannes Lionsin raportti kertoo, että tämän vuoden kilpailun voittajatyöt keräsivät keskimäärin 50 prosenttia enemmän impressioita eli näyttökertoja edellisvuosiin verrattuna.
Somevoittajien töissä nousee esiin etenkin kolme piirrettä, jotka ovat aidot teot, oikeat ihmiset ja hyvän tekeminen. Voittajatöistä 92 prosenttia sisältää tekoja, joissa on rakennettu joko fyysisesti tai digitaalisesti koettavia asioita. Oikeita ihmisiä hyödyntää 80 prosenttia kampanjoista. Hyviä ja pyyteettömiä tekoja hyödyntää 55 prosenttia.
Lähde: Kurion tiedote