Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Tutkimus: Viherpesu ärsyttää suomalaisia kuluttajia – liioitellusta ympäristöystävällisyyden markkinoinnista toivotaan yrityksille sakkoja

25.6.2024 8:58
Mikko Perttunen
Valtaosa suomalaisista on valmis muuttamaan ainakin joitain elämäntapojaan luonnon hyväksi.

Tuoreen Nordic Consumer Sustainability Index 2024 -tutkimuksen mukaan yli kaksi kolmesta suomalaisesta on kiinnittänyt huomionsa joihinkin ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen vaikutuksiin, kuten muutoksiin vuodenajoissa tai lämpötiloissa.

Joka toinen on myös huomannut joidenkin itselleen tärkeiden luontoalueiden heikentyneen tai kadonneen.

Havainnot ovat myös rohkaisseet tekoihin, sillä suurin osa suomalaisista on tarttunut konkreettisiin toimiin säästääkseen ympäristöä. Viimeisen vuoden aikana jopa 95 prosenttia on tehnyt ainakin joitain ympäristöä säästäviä valintoja. 88 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista on myös valmis muuttamaan joitain elämäntapojaan, jos se hyödyttää luontoa.

– Ilmastonmuutos ja luontokato koetaan usein kaukaisena asiana, joka tapahtuu jossain tulevaisuudessa tai kaukana Suomesta. Nyt sen koetaan tulevan jo hyvin lähelle, mikä varmasti lisää huolta ympäristön tilasta ja myös kannustaa ympäristölle parempiin valintoihin, sanoo Joutsenmerkkiä ja EU-ympäristömerkkiä hallinnoivan Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen.

Nuorten keskuudessa korostuvat ympäristötietoiset elämäntavat, kuten vaatteiden hankkiminen käytettynä sekä kasvisruoan ja julkisen liikenteen suosiminen. Yli 60-vuotiaat puolestaan vähentävät ympäristövaikutuksiaan esimerkiksi lajittelemalla jätteitä ja vähentämällä energiankulutusta.

Kuluttajat toivovat myös viranomaisilta ja yrityksiltä työtä kestävämmän kuluttamisen edistämiseksi. 87 prosenttia suomalaisista uskoo yritysten liioittelevan tuotteidensa ympäristöystävällisyyttä. Lähes yhtä moni on usein ärsyyntynyt tuotteiden markkinoinnista vihreinä ilman hyvää syytä.

Ratkaisuiksi kuluttajat ehdottavat muun muassa todennetusta viherpesusta langetettavia sakkoja.

MAINOS

Pohjoismaisen kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyritys Opinion Pohjoismaisen ympäristömerkinnän toimeksiannosta. Vastaajia oli yli 4 500, Suomesta noin 1 000.

MAINOS