Unsplash
Digitaalisuus

Tutkimus: YouTube näyttää usein ei-toivottuja sisältöjä käyttäjilleen

15.11.2022 9:25
Toni Rajamäki
Käyttäjien äänen huomioiminen on keskeinen haaste koko teknologiateollisuudelle, sanovat tutkimuksen taustalla olevat Thoughtworks ja Mozilla Foundation.

YouTube syöttää käyttäjilleen usein sisältöä, jota käyttäjät eivät halua nähdä ja josta käyttäjät ovat aiemmin kieltäytyneet, kertoo Does This Button Work? Investigating YouTube's ineffective user controls' -tutkimus.

Tutkimuksen taustalla ovat globaali teknologiakonsultointiyritys Thoughtworks ja voittoa tavoittelemattoman Mozilla Foundation. Thoughtworks Suomi ja Mozilla Foundation selvittivät, millainen vaikutus YouTuben ei-toivottujen sisältöjen ehkäisyyn tarkoitetuilla toiminnallisuuksilla oikeasti on. Käyttäjät voivat valita alustalla neljästä toiminnallisuudesta: “En tykkää”, “En ole kiinnostunut”, “Älä suosittele kanavaa” tai “Poista katseluhistoriasta”.

Tulosten mukaan toiminnot eivät tuota käyttäjille haluttua tulosta. "En ole kiinnostunut" -toiminnallisuus esti tutkimuksen mukaan seuranta-aikana vain 11 prosenttia samankaltaisten videoiden suosituksista. “En tykkää” -vaihtoehdon kohdalla lukema ei ollut juuri parempi, 12 prosenttia.

MAINOS

“Poista katseluhistoriasta” -ominaisuus blokkasi 29 prosenttia ei-toivotusta sisällöstä. Parasta lopputulosta syntyy “Älä suosittele kanavaa” -toiminnallisuudella, mutta sekin esti vain 43 prosenttia ei-toivotusta sisällöstä. 

Käyttäjäkyselyyn vastanneista 62 prosenttia kokee, että YouTuben edellä mainituilla toiminnallisuuksilla oli vähäinen vaikutus videosuosituksiin. Jotkut käyttäjät kertovat ylläpitävänsä kahta käyttäjätiliä, jotta voisi vältellä ei-toivottuja videosuosituksia.

Tutkimuksessa analysoitiin YouTube-dataa hyödyntäen muun muassa koneoppimisen malleja, ja YouTuben käyttäjäkokemuksia kerättiin kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui yli 22 000 Mozillan RegretsReporter-selainlaajennusta käyttänyttä vapaaehtoista ympäri maailman.

Thoughtworksin ja Mozilla Foundationin mukaan tulokset kertovat, että YouTuben täytyy antaa käyttäjilleen entistä enemmän keinoja ja etenkin entistä toimivimpia tapoja vaikuttaa videosuosituksiin.

– Haluamme nostaa esiin dataan ja datavetoiseen teknologiaan liittyviä epäoikeudenmukaisuuksia ja ennakkoluuloja. Tällaisille riippumattomille tutkimuksille on suuri tarve, sillä ne edistävät digialustojen velvollisuuksia ja vastuuta yleisen edun nimissä sekä tuottavat tietoa kehittyvän lainsäädännön avuksi, sanoo Thoughtworks Suomen Head of Sustainability and Social Change Jesse McCrosky tiedotteessa.

Thoughtworks ja Mozilla Foundation painottavat, että käyttäjien äänen huomioiminen keskeinen haaste koko teknologiateollisuudelle.

– Edessä on keskustelu, jota ei ratkaista kuuntelemalla vain parhaita teknologiaratkaisuja kehittäviä insinöörejä. Sen sijaan meidän tulee etsiä innovatiivisia keinoja avataksemme tämän teknologian “mustan laatikon”, mikä on ehkä yksi toimialamme suurimmista haasteista tulevina vuosina. Tämä edellyttää uusien työkalujen, rakenteiden, sääntelyn lisäksi avoimuuden, vastuuvelvollisuuden ja kansalaisyhteiskunnan osallistumisen periaatteiden kehittämistä, sanoo Thoughtworksin Global Head of Social Change Eduardo Meneses.

MAINOS
MAINOS