Digitaalisuus

Työharjoittelija loi peliympäristöä, ja voittajan valitsee Lakko – Helenin kampanjassa lapset oppivat energiamuodoista Minecraft-pelin kautta

23.5.2023 13:34
Mikko Perttunen
Isossa osassa koteja kaivataan tukea energiakasvatukseen.

Lapset pääsevät nyt oppimaan uusiutuvista energiamuodoista pelaamalla Minecraft-videopeliä. Energiayhtiö Helen on kehittänyt peliin haasteen, jossa Helenille luodussa peliympäristössä opitaan energialähteistä ja tehdään niihin liittyvä rakennustehtävä.

Helenin teettämän kyselytutkimuksen mukaan 93 prosenttia 9–13-vuotiaiden lasten vanhemmista uskoo, että lapset oppivat energiasta eniten kotoa, ja 41 prosenttia vanhemmista kaipaisi tukea energiakasvatukseen. Minecraft Energiakylä -pelihaaste on osa Helenin laajaa hanketta, jossa panostetaan lasten ja nuorten energiaymmärryksen lisäämiseen.

"Energiamurros koskettaa kaikkein eniten lapsia ja nuoria."
MAINOS

– Energiamurros koskettaa kaikkein eniten lapsia ja nuoria, ja se on parhaillaan käynnissä. Siksi on tärkeää tarjota luotettavaa tietoa energiasta ikätasoisesti ja innostavalla tavalla. Pelin kautta tarjoamme keinon, jolla monen ikäiset lapset ja nuoret oppivat energiasta tavalla, joka aidosti kiinnostaa heitä, sanoo Helenin markkinointijohtaja Tanja Kaasinen tiedotteessa.

Pelin kautta asioista saa hyvin kiinni

Minecraftissa voi rakentaa kuutioista ympäristöjä, rakennuksia, esineitä tai kokonaisia maailmoja käyttäen omaa luovuutta. Peliä pelaa ympäri maailma joka kuukausi noin 180 miljoonaa ihmistä.

Haasteessa Minecraftiin on luotu kaksi peliympäristöä. Ensimmäisessä Energiakylän asukkaat, eli kyläläiset kertovat pelaajille tuuli-, vesi- ja aurinkovoimasta sekä niiden käytöstä. Tämän jälkeen pelaaja pääsee teleportin kautta haasteeseen, jossa on tarkoitus rakentaa plantaasille rakennelma, joka toimii uusiutuvilla energiamuodoilla. Haasteen voittaa pelaaja, joka hyödyntää rakennelmassaan monipuolisesti uusiutuvia energialähteitä ja omaa luovuuttaan.

Peliä pääsi kehitysvaiheessa testaamaan joukko nuoria pelaajia:

– Sain asioista kiinni, kun pelissä oli tyyppejä, jotka kertoivat energiasta ja sähköstä. Pelaamalla oppii ihan eri tavalla kuin silloin, kun joku vain selittää. Rakensin pelihaasteessa mökin, jossa oli sensoreita, jotka havainnoivat ääntä ja joista sai valot päälle. Opin pelatessa, että kannattaa säästää sähköä esimerkiksi sammuttamalla valot, kun lähtee pois huoneesta, 10-vuotias Noa Hartikka kertoo.

Noa Hartikka testaa Helenin pelihaastetta.

Pelin on luonut Gen-Z asiantuntijatoimisto Bängeri, jossa peliä on ollut suunnittelemassa toimistossa työharjoitteluaan tehnyt 18-vuotias Remu Shemeikka. Shemeikka on itsekin pelannut Minecraftia ala-asteikäisestä asti, joten pelimaailman ja sen rakenteiden luominen oli hänelle luontevaa.

Minecraft toimii opetuksessa, koska peli on nuorille tuttu ja he osaavat jo valmiiksi toimia siellä. Suunnittelussa piti ottaa huomioon, että peli tehdään juuri lapsille ja nuorille ja sen pitää olla opetusmuotoinen maailma, Shemeikka kertoo tiedotteessa.

Pelimaailma on auki kahtena toukokuun iltana, 23. ja 30.5. Mukaan mahtuu kerrallaan 100 pelaajaa. Voittajan valitsee pelitubettaja Lakko, eli Eric Savolainen.

MAINOS
MAINOS