Käytettyjen vaatteiden markkinapaikka Tise käynnisti erityisesti ultrapikamuotiyritys Sheinin toimintatapoja kritisoivan kampanjan, joka sai 20 000 kuluttajaa ja joukon some-vaikuttajia sitoutumaan pikamuodin vastustamiseen.
Tise käynnisti maaliskuussa Pohjoismaissa kampanjan, jolla se pyrki estämään Sheinin leviämisen Suomeen ja muihin Pohjoismaihin sekä jakamaan tietoa ultrapikamuodin ongelmista.
"Koemme, että kampanjallamme on tärkeä yhteiskunnallinen vaikutus."
– Teemme Tisellä paljon yhteistyötä some-vaikuttajien kanssa, ja haluamme, että kaikki vaikuttajat – myös nuoremmat ja kokemattomammat – ymmärtävät, millainen toimija Shein on, sekä millainen vaikutus vaikuttajilla on seuraajiensa ostopäätöksiin, kertoo Tisen Suomen toimitusjohtaja Laura Laakso tiedotteessa.
– Halusimme She Ain’t -kampanjalla levittää tietoa siitä, kuinka Shein toiminnallaan saastuttaa maapalloa ja innostaa ihmisiä ostamaan epäeettisesti valmistettuja vaatteita. Kannustamme vaikuttajia kieltäytymään yhteistöistä yrityksen kanssa. Koemme, että kampanjallamme on tärkeä yhteiskunnallinen vaikutus, Laakso jatkaa.
Suomen eturivin vaikuttajista mukaan kampanjaan saatiin muun muassa Maria Veitola, Sara Vanninen, Natalia Salmela, Julia Toivola ja Kira Kosonen.
Vaikuttajien lisäksi kampanjaan otettiin mukaan kuluttajat. Reilussa viikossa 20 000 kuluttajaa kävi lunastamassa Tisen sovelluksessa profiiliinsa merkin, joka kertoo sitoutumisesta ultrapikamuodin vastustamiseen.
Shein lähestyi viime vuoden puolella useita suomalaisia some-vaikuttajia ja tarjosi yhteistyömahdollisuutta. Osa vaikuttajista kertoi omissa kanavissaan kieltäytyvänsä yhteistyöstä ja kehotti myös muita yhteydenottoja saaneita samaan.
Sheinin vastuullisuus ja eettinen toiminta on kyseenalaistettu voimakkaasti. Sitä on arvosteltu muun muassa heikosta laadusta, ympäristön kuormituksesta ja työntekijöiden huonosta kohtelusta.
Tise on Norjassa vuonna 2016 perustettu käytetyn muodin ja sisustuksen myynti- ja ostosovellus, joka aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2020.