Kasvuyrityksiä auttavan Kasvu Openin sparraukseen haki tänä vuonna yli 500 yritystä, joilla monilla on samanlaiset haasteet. Kasvu Openin selvityksen mukaan kasvuyritykset kaipaavat eniten apua myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.
Yrityksillä oli vaihtoehtona 15 eri kasvupolkua, joihin ne saivat hakea. Suosituin kategoria oli verkkokaupan kasvupolku, joka linkittyy vahvasti myyntiin ja markkinointiin.
– Tämän vuoden kasvuhaasteissa korostuvat tutut asiat: kasvun rahoituksen rakentaminen, myynnin vahvistaminen sekä oikeanlaisten osaajien löytäminen. Tarve digitaalisen kehityksen sparraukselle on noussut selvästi edellisiin vuosiin verrattuna. Näen, että tähän vaikuttaa vallitseva koronatilanne, Kasvu Openin toimitusjohtaja Jaana Seppälä sanoo tiedotteessa.
Tämän vuoden hakijoiden keskimääräinen liikevaihto oli 836 000 euroa. Yritysten keskimääräinen rahoitustarve oli 763 700 euroa.
Sparraukseen valitut yritykset saavat apua vapaaehtoisina toimivilta alan ammattilaisilta. Kasvu Openin sparraajalistalta löytyy muun muassa useita kymmeniä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia aina isoissa yrityksissä työskentelevistä henkilöistä pienissä yrityksissä työskenteleviin henkilöihin.