Suomessa aletaan ensimmäistä kertaa selvittää, mitä on luovuus, koska luovuus on työelämän kriittinen kyky, jolla vauhditetaan toimintatapojen uudistamista ja uusien teknologioiden hyödyntämistä, tuotetaan kaupallisia innovaatioita ja tehdään työelämästä kokonaisvaltaisesti parempaa.
Näistä syistä kehitettiin hanke, joka on osa MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n toiminnanjohtaja Sanna Laakkion johtamaa Luova työelämä 2030 -hanketta. Hankkeessa ovat mukana kumppaneina Marketing Finland, Teknologiateollisuus, Tivia, TEK ja Henry.
– On tärkeää porautua luovuuteen monialaisesti, useiden eri toimialojen kautta. Tuntuu etuoikeutetulta päästä toteuttamaan tämä hanke näin upeiden ja vaikuttavien kumppaneiden kanssa, Laakkio sanoo.
Asiantuntijana hankkeessa toimii suomalainen Yellow Method, jonka tutkimusjohtajan Susanna Rahkamon mukaan on tärkeää ymmärtää, millaista luovuutta työelämässä on.
– Luovuus on yksi tunnistetuista 2030 työelämäkyvykkyyksistä, ja siksi luovuuteen työelämässä on perehdyttävä syvällisesti. On ymmärrettävä, millaista luovuutta työelämässä jo nyt on, millaista tarvitaan ja miten sitä saadaan lisättyä. Siitä tässä hankkeessa on kyse. Lisäksi työssä kartoitetaan, millainen toiminta ja toimintaedellytykset lisäävät luovuutta ja mitkä sitä toisaalta yksilö- ja yritystasolla estävät. Aivan mieletöntä päästä toimimaan asiantuntijana tällaisessa monialaisessa hankkeessa ja edistämään yhteiskunnallisesti tätä tärkeää asiaa, Rahkamo taustoittaa.
Tahtotilana on etenkin ymmärtää luovuutta aiempaa paremmin. Siihen vaaditaan luovuuden ominaisuuksien tunnistamista.
– Saatetaan toisemme työelämän yhteiselle luovuuden kartalle ja käynnistetään liike, jolla ensimmäistä kertaa koskaan Suomen historiassa päästään sukeltamaan luovuuden anatomiaan. Samalla saadaan yhteinen tapa sanoittaa ja hyödyntää luovuutta toimialasta riippumatta, Laakkio sanoo.
– Mutta mitä luovuus on? Onko sitä meissä kaikissa? Millaista luovuutta meissä piilee? Entä yrityksissä ja työelämässä? Miten ylläpitää luovuutta, puhumattakaan sen kehittämisestä? Voisiko luovuus olla meidän jokaisen tulevaisuuden supervoima, jos vain ymmärtäisimme sitä paremmin? Hän jatkaa.
Hankkeessa kaikki suomalaiset voivat vapaasti selvittää omaa luovuuttaan sivustolla luovuusindeksi.fi. Vastaajat saavat sähköpostiinsa raportin omasta luovuudestaan ja työkalut itsetuntemuksen syventämiseen ja kehittämiseen. Lisäksi hankkeessa sukelletaan myös Marketing Finlandin ja Teknologiateollisuuden jäsenyrityksiin, jotta opitaan ymmärtämään luovuutta entistä syvemmin erityisesti työyhteisöjen ja yritystason kehittymisen kannalta.
Isossa kuvassa hankkeella halutaan luovuuden avulla luoda kasvua Suomeen. Luovuus voisi nimittäin olla suomalaisten kilpailuetu.
– Työyhteisöissä luovuus pitää osata suunnata organisaation tavoitteiden kannalta olennaiseen ja konkretisoida yhteisiksi toimintatavoiksi. Luovuus edellyttääkin syvää motivaatiota, draivia, uteliaisuutta, oivaltamista ja luottamusta. Näitä taitoja pitää jatkuvasti johtaa ja kehittää, jotta organisaation luovuus kukoistaa, syventää Yellow Methodin toimitusjohtaja Pauliina Valpas.
– Luovuus vaatii alustaksi turvallisuutta ja avoimuutta, energian liikkumista vapaasti. Siksi uskomme vahvasti, että samalla kun luovuus organisaatioissa lisääntyy, myös työhyvinvointi kasvaa, Laakkio lisää.
Lähde: MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n tiedote