K-ryhmä julkaisi kuun alussa uuden Tuotteiden jäljillä -sivuston, joka lisää toimitusketjujen läpinäkyvyyttä kertomalla tuotteiden alkuperästä ja matkasta kauppoihin. Sivuston tuotteet ovat K-ryhmän omien merkkien tuotteita.
Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan alkuun Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden, Pirkka Reilun kaupan ruusujen sekä Mywear t-paidan alkuperästä ja reitistä K-kauppojen hyllyille. Suomalaisista tuotteista ensimmäisenä avataan Prof Timber -puutavaran matka metsästä sahoille ja sieltä K-Rautoihin.
– Yrityksiltä odotetaan entistä avoimempaa tietoa siitä, mistä tuotteet ovat kotoisin, miten tehtaiden ja tilojen työoloja valvotaan ja miten tuotteiden ympäristövaikutukset minimoidaan. Nyt julkaistu sivusto vastaa osaltaan tähän tarpeeseen, kertoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo tiedotteessa.
Sivustolle valitaan erityisesti tuotteita, joiden raaka-aineiden kestävään tuotantoon liittyy haasteita ja joiden hankintaa ohjataan K-ryhmän kestävän kehityksen linjauksilla. Sivustolle on tarkoitus lisätä asiakkaita ja muita sidosryhmiä erityisen paljon kiinnostavia tuotteita.
Yksi alkuperän kannalta asiakkaita eniten kiinnostava tuote on tonnikalasäilykkeet, joiden takana olevat tehtaat, kalastusalueet, pyyntimenetelmät ja reitin Suomeen Tuotteiden jäljillä -sivusto avaa.
– Tonnikalan vastuullisuuteen vaikuttaa kalalajikkeen ja kalastusalueen lisäksi käytetty pyyntimenetelmä. Sivustolta selviää esimerkiksi se, että kaikki Pirkka- ja K-Menu-tonnikalat on kalastettu kestävin pyyntimenetelmin joko vapavälineellä tai kurenuotalla, Kalervo sanoo.
Myös vaatteiden alkuperä kiinnostaa suomalaisia, minkä vuoksi sivusto avaa K-ryhmän suosituimman puuvilla-t-paidan toimitusketjua.
– Kuvaamme hankintayhteistyötä ruotsalaisen ICAn kanssa, kerromme Mywear t-paidan valmistavasta tehtaasta ja sen auditoinneista sekä pureudumme puuvillan tuotantoon ja kestävämmän puuvillan hankintaan, Kalervo kertoo.