Maailmassa käytetään tänä vuonna vaikuttajamarkkinointiin lähes 30 miljardia euroa, kertoo StockApps-sivusto. Sivuston keräämän datan mukaan vaikuttajamarkkinoinnin palveluita ostetaan tänä vuonna 27,5 miljardin dollarin eli noin 27 miljardin euron edestä.
Vaikuttajamarkkinoinnin kokoluokka ei ole vielä järin suuri, sillä esimerkiksi viime vuonna sosiaalisen median mainontaan käytettiin yhteensä reilut 150 miljardia dollaria, mutta vaikuttajamarkkinoinnin kasvu on ollut merkittävää.
Viimeisen viiden vuoden ajalta kasvuprosentti on noin 355. Vuonna 2017 vaikuttajamarkkinointiin käytettiin vain reilut kuusi miljardia dollaria.
Kasvun odotetaan jatkuvan rajuna, sillä kehitystä odotetaan tapahtuvan seuraavan viiden vuoden aikana 13,21 prosenttia per vuosi. Tämän mukaan kokonaissumma nousee vuoteen 2027 mennessä yli 50 miljardiin dollariin.
Myös Suomessa on menty vauhdilla eteenpäin. IAB Finlandin ja Kantarin tekemän arvion mukaan vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli viime vuonna noin 39,4 miljoonaa euroa. Kasvua nähtiin vuodessa yli 40 prosenttia.