Valion ja Vapa Median kampanja ”Joulu niin kuin tykkäät” voitti eilisiltana European Content Awardsien päivittäistavaroiden kampanjasarjan FMCG Content Campaign of the Year -palkinnon.
Palkitsemisperusteina mainittiin muun muassa budjetin tehokas optimointi ja kohderyhmän oivaltava huomioiminen. Kampanja oli suunnattu erityisesti nuorille.
"Jos kannustaa muita, täytyy kokeilla rohkeasti itsekin."
– Olemme valtavan onnellisia erityisesti siitä, että itsensä näköiseen tekemiseen kannustaminen sai näin hienon vastaanoton. Meille oli tärkeää kannustaa jokaista kokeilemaan rohkeasti, ja jos kannustaa muita, täytyy kokeilla rohkeasti itsekin, kommentoi Valion sisältöpäällikkö Essi Bly tiedotteessa.
– Olemme iloisia, että Valio lähti rohkeasti kokeilemaan kanssamme kampanjaa heille täysin uusissa kanavissa. Viesti omanlaisen joulun viettämisestä puhutteli selkeästi haluttua kohderyhmää, Vapan Valio-tiimin asiakkuusjohtaja Marleena Härö puolestaan kertoo tiedotteessa.
Kampanjan tavoitteena oli luoda sisältöä, jota nuori kohderyhmä jo valmiiksi kuluttaa. Videoiden tyyli ja tarinankerronta ammensivat nuorten todellisesta maailmasta sekä TikTok-trendeistä. Kaikista sisällöistä ohjattiin Valion sivustolle, jonne rakennettiin myös Joulupersoonageneraattori, jolla sai testata oman joulupersoonansa.
Kampanja menestyi Vapa Median tiedotteen mukaan hyvin kaikilla mittareilla, ja se koettiin yllättäväksi ja poikkeavaksi Valion muusta mainonnasta. Kampanjan kokonaishuomioarvo oli Z-sukupolven keskuudessa 86 prosenttia. Kolme neljästä kohderyhmäläisestä koki pääviestin kiinnostavaksi. Vaikka kampanjan tavoite ei ollut aktivoida ostoon, mainonnan muistaneista Valion tuotteita osti 19 prosenttia.
Lue myös: Vapan ja Valion joulukampanja The European Content Awardsien finaalissa