Uskottavan vastuullisuusviestin muotoilu yrityksille voi olla iso haaste. Suvi Johansson ja Marika Siniaalto perustivat toimiston, joka keskittyy tähän haasteeseen.
– Taloudellisen tuloksen kannalta on merkittävää se, miten yritys pyrkii rakentamaan vastuullisuuttaan. Tutkimusten mukaan vastuullisuustekijöiden olennaisuus vaikuttaa tuottoon. Mikäli yritys pärjää hyvin toimialakohtaisissa olennaisuuksissa, on sen tuotto parempaa, Johansson avaa tiedotteessa.
Tämän lisäksi vastuullisuussääntely on muuttumassa merkittävästi lähivuosina, jolloin esimerkiksi raportointivelvollisuus leviää välillisesti tai suoraan kattamaan pienemmätkin yritykset.
– Totesimme tämän vuoden alussa, että vaikka vastuullisuustekoihin erikoistuneita yrityksiä on jo jonkin verran, arvoketjun toinen pää eli hyvistä teoista kertominen ontuu. Tästä tulokulmasta innostuneena ymmärsimme, että yritykset tarvitsevat apua, Johansson sanoo
Susta Partnersista arvioidaan, että tähän asti yritykset ovat heitelleet ilmaan vastuullisuusväittämiä välittämättä siitä, miten ne otetaan vastaan tai onko niillä todellisuuspohjaa. Yritykset ajattelevat vastuullisuuden olevan erottautumistekijä, mutta sitä se ei ole, elleivät kilpailijat toimi vastuuttomasti.
– Globaalilla tasolla vain alle 10 prosenttia vastuullisuuskampanjoista on kuluttajien mielestä uskottavia, ja tutkimusten mukaan suomalaistenkin mainosten ympäristöväittämistä yli 50 prosenttia on harhaanjohtavia. Tämä on erityisen ikävää siksi, että uskottavuus on juuri se tekijä, mikä saa asiakkaan valitsemaan vastuullisen tuotteen tai palvelun, Siniaalto sanoo.