Mimi Thian / Unsplash
Brändit

Vasta puolet pk-yrityksistä on asettanut vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita – panostusten uskotaan tuovan hyötyjä erityisesti maineen muodossa

21.11.2023 11:28
Mikko Perttunen
Elinkeinoelämän Keskusliiton Pk-vastuullisuusbarometrista selviää, että vastuullisuus korostuu vienti- ja kasvuyritysten kilpailukeinona.

89 prosenttia Suomen pk-yrityksistä eli 10–250 henkilön yrityksistä pitää vastuullisuutta merkittävänä asiana omassa liiketoiminnassaan.

Kuitenkin vasta puolet pk-yrityksistä on asettanut vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita, ja näistä yrityksistä 93 prosenttia myös seuraa niiden toteutumista, ilmenee EK:n teettämästä Pk-vastuullisuusbarometristä.

Vastuullisuusbarometri kattaa 455 pk-yrityspäättäjän vastaukset. Edellisen kerran kysely tehtiin kaksi vuotta sitten.

EK:n vastuullisuusasiantuntija Elina Sonninen kommentoi tiedotteessa, että tulosten iso kuva on säilynyt ennallaan verrattuna kahden vuoden takaisiin Pk-vastuullisuusbarometrin tuloksiin:

– Kehitystä on kuitenkin tapahtunut vastuullisuustavoitteiden asettamisessa. Hieman aiempaa useampi tunnistaa myös vastuullisuuden tuomat hyödyt rahoituksen saatavuudelle. Vastuullisuustyön kehitysvaihe on sitä pidemmällä, mitä suuremmasta, kasvuhakuisemmasta ja vientivetoisemmasta yrityksestä on kyse.

79 prosenttia yrityksistä nosti vastuullisuuden merkittävimpien osa-alueiden joukkoon henkilöstön hyvinvoinnin, työturvallisuuden ja osaamisen kehittämisen. Korkealle sijoittui myös ympäristövastuu. Ilmastonmuutoksen nosti merkittävimpien osa-alueiden joukkoon 43 prosenttia ja luonnon monimuotoisuuden ynnä muun ympäristönsuojelun 25 prosenttia vastaajista.

Vastuullisuuden keskeisimpänä motiivina olivat yrityksen arvot (61 %), asiakkaiden vaatimukset (42 %), brändin rakentaminen (24 %) sekä yhteiskunnallinen ilmapiiri ja julkinen keskustelu (24 %).

Yritysvastuupanostusten uskotaan tuovan tulevaisuudessa hyötyjä erityisesti hyvän maineen (84 %), asiakastyytyväisyyden (77 %) ja työnantajamielikuvan (75 %) muodossa.

MAINOS

Elinkeinoelämän Keskusliiton Pk-vastuullisuusbarometrin toteutti Aula Research.

MAINOS
MAINOS