Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Vastuullisuus ei puhuttele suomalaisia muotishoppailijoita – kiinalaista ultrapikamuotia tilataan jo yli miljoona tuotetta kuukaudessa

11.10.2024 11:09
Mikko Perttunen
Kiinasta tehdyt ostokset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti ja samalla ostosten keskihinta on romahtanut.

Suomalaisten ostokset kiinalaisista verkkokaupoista ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Suomalaiset ostivat elokuussa yhteensä 3,2 miljoonaa tuotetta Kiinasta, ja näistä 40 prosenttia oli vaatteita, kertovat Tullin tilastot ja Muoti- ja urheilukauppa ry:n syyskuun barometri.

Verkko-ostaminen on muutenkin noussut merkittävästi, sillä tällä hetkellä 41 prosenttia suomalaisista hankkii vaatteita ja kenkiä verkosta, kun vastaava luku oli kaksi vuotta sitten 37 prosenttia.

Hinnan merkitys on kasvanut entisestään tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.
MAINOS

Jo keväällä Temun että Sheinin sovellukset nousivat kymmenen käytetyimmän sovelluksen joukkoon. Tekstiili- ja muotiteollisuus on ollut maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala jo ennen ultrapikamuodin yleistymistä. Keskivertosuomalainen tuottaa yli 13 kiloa tekstiilijätettä vuodessa.

Taantuma on vaikuttanut kuluttajien ostovoimaan, ja hinnan merkitys on kasvanut entisestään tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Verianin tekemän tuoreen Ostopolkututkimuksen mukaan vastuullisuus ei ole edelleenkään noussut merkittäväksi tekijäksi kulutuspäätöksissä. Vain noin 1 prosentti suomalaisista mainitsee jonkun vastuullisuuskriteerin tärkeimmäksi ostopäätöstä ohjaavaksi tekijäksi.

EU-maiden välisessä verkkokaupassa liikkuvat summat ovat edelleen suurempia – jopa 50–75 miljoonaa euroa kuukaudessa, mutta Kiinan tuonti kasvaa nopeimmin.

Kun vuonna 2023 Kiinasta tehdyt ostokset kattoivat noin 38 prosenttia kaikista Suomen verkkotilauksista, elokuussa 2024 niiden osuus oli jo 89 prosenttia. Ostosten keskihinta on samalla pudonnut vuoden 2023 tammikuun 21 eurosta elokuun 2024 kuuteen euroon.

Tasapuolisuus puuttuu

Muoti- ja urheilukauppa ry:tä kerrotaan, että kilpailun tasapuolisuus puuttuu tällä hetkellä alalta täysin.

Euroopan unionissa kuluttaja- ja tuoteturvallisuutta valvotaan, mutta kiinalaisten verkkokauppojen kautta tulevan tavaravirran osalta valvontaa ei sen sijaan juurikaan ole. Vuodeksi 2028 suunniteltu tullittomuuden rajan poisto ei käytännössä tasoita tilannetta, sillä siihen mennessä eurooppalaisten ja suomalaisten yritysten kustannustaakka on ehtinyt kasvaa tulleja enemmän, Muoti- ja urheilukauppa ry arvioi.

– Kuvaavaa on, että pienetkin yritykset joutuvat raportoimaan tuotteiden sisältämien komponenttien hiilijalanjälkiä, ja tulevaisuudessa jokaisesta EU-maissa myytävästä tuotteesta pitäisi löytyä digitaalinen tuotetunniste, jonka tietosisältö uhkaa paisua täysin mahdottomaksi suurtenkaan yrityksen hallita, Muoti ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Kaupan liitto: Suomalaisten kiinnostus markettimuotiin voi padota kiinalaisen ultrapikamuodin suosiota

Lue myös: Sheinistä tuli verkkokauppapahis, jollaista ei olisi koskaan pitänyt syntyä – jopa 100 000 suomalaista haksahti

MAINOS
MAINOS