Alkuvuoden suurimpiin someilmiöihin on kuulunut Clubhouse-audioviestintäkanava, josta povataan jättisuosittua sosiaalisen median alustaa. Tällä hetkellä Clubhousen arvo liikkuu jo miljardin dollarin tietämillä, kertoo muun muassa The Guardian -lehti.
Clubhouse syntyi viime huhtikuussa, ja sovelluksella oli toukokuussa vain 1500 käyttäjää. Tämän vuoden helmikuussa käyttäjämäärä nousi jo yli kahteen miljoonaan. Somekanava on saanut valtavaa huomiota muun muassa Elon Muskin takia, sillä Tesla-autoista ja avaruusyhtiö SpaceX:stä tunnettu Musk piti palvelussa keskustelupaneelin yhdessä sijoituspalvelu Robinhoodin toimitusjohtajan kanssa.
Lyhyesti sanottuna Clubhouse on somekanava, jossa käytetään vain ääntä kirjoituksen sijaan. Käyttäjät voivat luoda keskusteluhuoneita ja kutsua niihin muita käyttäjiä. Alustaa voi käyttää esimerkiksi virallisen oloiseen paneelikeskusteluun tai vapaamuotoiseen ja rentoon keskusteluun kaverien kesken. Käyttäjät voivat hypätä vapaasti mihin tahansa huoneeseen keskustelemaan.
Mitä tämä sitten tarkoittaa yritysten näkökulmasta? Ainakin mahdollisuutta näkyvyyden hankkimiseen ja verkostoitumiseen. Suomalaisyrityksille sovellus voi avata markkinoita ulkomaille, sillä Clubhousen käyttäjät ovat pääsääntöisesti yhdysvaltalaisia tai eurooppalaisia. Suomalaiskäyttäjiä on arvioiden mukaan useita satoja, ehkä jo tuhansia.
– Toki vasta testaamme alustaa, mutta koen, että yrityksille Clubhouse on mahdollisuus tuottaa autenttisempaa keskustelua eri sidosryhmien välillä ja jakaa tietoa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti, sanoo palvelussa keskusteluja järjestäneen suomalaisen pääomasijoitusyhtiö Maki.vc:n alusta- ja markkinointipäällikkö Reetta Heiskanen.
– Tällaisena aikana kun emme liiku Suomen rajojen ulkopuolelle, on tärkeää rakentaa siltoja ja keskusteluyhteyksiä kaikin mahdollisin tavoin. Tiedon jakaminen on myös Euroopan taloudellisen tulevaisuuden kannalta tärkeää.
Jokainen yritys voi perustaa oman kategoriansa keskusteluryhmiä, löytää oman yleisönsä ja vahvistaa sillä tavalla positiotaan, Heiskanen kertoo.
– Esimerkiksi joku voi olla kiinnostunut tuotejohtamisesta tai asiakkuusmarkkinoinnista, joten hän voi tehdä sisältöjä sen aiheen ympärille ja tavoittaa siitä aiheesta kiinnostuneita henkilöitä.
Heiskanen kuuli sovelluksesta ensimmäisen kerran viime keväänä, ja hän rekisteröityi käyttäjäksi tammikuussa. Hän näkee sovelluksen olevan arvokas lisä Maki.vc:lle.
– Me olemme saaneet paljon kansainvälistä yleisöä ja keskustelleet ihmisten kanssa, joita emme muuten tapaisi pandemian aikana.
– Lisäksi mielestäni tällainen autenttinen keskustelu tekee brändistä helposti lähestyttävän. Se on yksi asia, joka on kiinnostanut meitä tässä.
Maki.vc piti tällä viikolla Clubhousessa keskustelun naisten terveydestä ja teknologiasta. Keskustelussa käväisi paikan päällä muun muassa naisten terveysteknologiaa tarkoittavan “femtech”-termin keksijä ja mobiilisovellus Cluen kehittäjä Hans Raffauf.
– Siellä syntyy paljon tällaisia mielenkiintoisia kohtaamisia, koska keskusteluihin osallistumiseen on niin matala kynnys, Heiskanen painottaa.
Clubhousen hienous on siinä, että se on ilmainen ja helppokäyttöinen työkalu, joka tarjoaa ison potentiaalin yrityksille. Tapahtumatuotanto ei ole todennäköisesti koskaan ollut näin helppoa.
– Liiketoiminnallisesti on tärkeää, että se on puhujalle ja kuuntelijalle kevyt alusta. Sovellusta on helppo käyttää, ja se ei vaadi suurta digitaalista osaamista, mikä on perinteisesti tärkeää online-tapahtumatuotannossa.
– Nähtäväksi jää, miten tämä alusta kasvaa ja kehittyy – varsinkin kun joskus maailma aukeaa ja tapahtumia voidaan taas järjestää.
Clubhouse-yhteisö on arvokas etenkin teknologia-alalla, mutta myös monien muiden alojen yritykset voivat saada siitä paljon irti. Etenkin käyttäjämäärien kasvaessa mahdollisuudet lisääntyvät.
– Siitä voi hyötyä alasta riippumatta, jos uskoo autenttiseen keskusteluun ja liveaudion tarjoamiin mahdollisuuksiin.
– Yritysten kannattaa kuitenkin seurata tarkasti sovelluksen tietoturvaan liittyviä kysymyksiä ja jatkokehitystä, Heiskanen muistuttaa.