Verkkokauppa on kuulunut pandemia-ajan suuriin voittajiin, sillä kuluttajat ovat toden teolla sirtyneet shoppailemaan verkkoon. Verkkokaupan raju kasvu alkaa kuitenkin hiipua, kertoo Salesforcen tuore Q2 Shopping Index.
Vuoden toisella kvartaalilla eli huhti-kesäkuussa verkkokauppa jatkoi kasvuaan globaalisti, mutta tahti on selvästi hidastunut. Globaalisti verkkokauppa kasvoi kolme prosenttia viime vuoden vertailuajankohtaan peilattuna. Pohjoismaissa kasvua tapahtui kahdeksan prosenttia.
Vuoden ensimmäisen kvartaalin kasvuluvut olivat selvästi suurempia, sillä globaalisti kasvua nähtiin 58 prosenttia viime vuoden vertailuajankohtaan nähden. Pohjoismaissa verkkokauppa kasvoi ensimmäisellä kvartaalilla peräti 70 prosenttia.
Lukemat ovat kuitenkin helposti selitettävissä. Verkkokaupan raju kasvu alkoi koronapandemian alussa keväällä 2020, joten viime vuoden ensimmäinen kvartaali elettiin pääosin “normaalissa ajassa”, jolloin ei ollut vielä tietoakaan kokoontumisrajoituksista, karanteeneista ja ynnä muista kivijalkakauppaan vaikuttavista tekijöistä. Tämän vuoden toisen kvartaalin maltillisiin kasvulukuihin vaikuttanee myös useissa maissa nähdyt rajoitusten purkamiset, mikä on saanut ihmiset liikkeelle pitkän kotoilun jälkeen. Tämä on mitä todennäköisimmin piristänyt kivijalkakauppaa ja lisännyt myymälöiden myyntiä.
Joka tapauksessa verkkokaupan voittokulku alkaa hiipua. Siitä paras todiste on verkkokauppaliikenteen luvut, jotka laski Pohjoismaissa toisella kvartaalilla viidellä prosentilla vuodentakaiseen verrattuna. Globaalisti liikenne kasvoi kahdeksalla prosentilla.
Olennaista on myös se, että Pohjoismaissa ostoskorin keskimääräinen hinta laski neljällä prosentilla edellisestä kvartaalista. Tilausmäärät puolestaan laskivat kymmenellä prosentilla vuodentakaisesta.
Lähde: Salesforce