Koronapandemia on vauhdittanut verkkokaupan suosion kasvua räjähdysmäisesti. Siitä kertoo muun muassa ohjelmistoyritys Salesforcen tuore Shopping Index -tutkimus, jossa hyödynnettiin yli miljardin verkko-ostajan dataa.
Tutkimuksen mukaan verkkokauppa kasvoi Pohjoismaissa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä jopa 70 prosenttia, kun vertailukohtana käytetään viime vuoden ensimmäistä neljännestä, jolloin koronan vaikutukset eivät vielä näkyneet isosti. Globaalisti verkkokauppa kasvoi 58 prosenttia.
Myös keskimääräisten ostosten summa on nousussa. Pohjoismaissa keskimääräinen verkko-ostoskorin hinta oli noin 91,5 euroa. Ostoskorin arvo nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna noin 16 prosenttia.
– Verkkokaupan kasvu ensimmäisellä vuosineljänneksellä on merkki yrityksille ja vähittäiskaupalle siitä, että investointi digitalisointiin kannattaa. Kun pandemia on selätetty, yritysten kannattaakin pohtia fyysisten myymälöidensä roolia ja sitä, miten ne voivat toimia tärkeänä osana ostokokemusta. Yritysten on tarjottava tasapaino digitaalisen ja fyysisen kauppapaikkojen välillä vastaamaan kuluttajien uusiin tarpeisiin ja tottumuksiin, toteaa Salesforcen Suomen markkinoinnista vastaava Jenny Tallholm.
Salesforcen data paljastaa myös muita verkko-ostamiseen liittyviä muutoksia. Muun muassa mobiiliostaminen on jatkanut yleistymistään. Globaalisti verkko-ostoista 69 prosenttia tehtiin mobiililaitteella. Vuodessa kasvua nähtiin viisi prosenttiyksikköä. Myyjien näkökulmasta ongelma piilee siinä, että 95 prosenttia kaikista mobiililaitteilla ja tableteilla täytetyistä ostoskoreista hylätään, kun taas tietokoneella vastaava luku on 92 prosenttia.