Euroopan tuomioistuin on päättänyt, että viestimainonta on rinnastettavissa jatkossa sähköpostimarkkinointiin, eli mainonnalle tarvitaan nykyistä tiukempi suoramarkkinointilupa. Suomessa asia koskettaa muun muassa LinkedIn-mainostajia.
Muutos astuu voimaan ensi vuoden tammikuussa. Tarkemmin sanottuna yritykset eivät voi enää lähettää yksityisiä mainosviestejä käyttäjille. LinkedInin käyttäjät ovat tähänkin mennessä hyväksyneet alustalla markkinointiluvan, mutta vanha lupa ei riitä täyttämään tietosuojalaki GDPR:n ehtoja.
Lakimuutos saattaa vaikuttaa dramaattiselta, mutta alan asiantuntija, Fonectan LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola sanoo, ettei kärpäsestä kannata tehdä härkästä.
– Aivan ensiksi kannattaa muistaa, että monien suomalaisyritysten päämarkkina on Euroopan ulkopuolella, joten tämä muutos ei kosketa heitä. Toisena asiana on hyvä ymmärtää, että LinkedInin viestimainonta on tärkeä työkalu vain melko pienelle porukalle Suomessa, Mikkola sanoo MarkkinointiUutislle.
– Muutos kuulostaa dramaattisemmalta kuin se on oikeasti. En näe, että vaikutus on suomalaisyrityksille valtava suuressa kuvassa.
Mikkola ei kuitenkaan kiellä, etteikö muutos vaikuttaisi joihinkin yrityksiin. Hän tietää, että parhaimmillaan viestimainonta voi olla LinkedInissä todella tehokasta. Tilastojen mukaan Suomessa viestien avausprosentti on noin 50, ja kansainvälinen keskiarvo nousee Suomen omaa korkeammalle.
– Yritykset, jotka osaavat LinkedIn-mainonnan, saavat todella hyviä tuloksia. Ne todella toimivat, jos mainosominaisuutta osaa käyttää oikein.
Täytyy myös muistaa, että julkaisijat keksivät aina uudenlaisia keinoja luoda arvoa asiakkailleen, joten korvaavia menetelmiä tullaan varmasti näkemään. Sen myös Mikkola myöntää.
– Nyt LinkedIn päivittää työkaluja ja suunnitelmia, eli muutoksia on tulossa. En voi kuitenkaan niistä puhua sen tarkemmin.
– On kuitenkin melko hauskaa, että muutos aiheuttaa näin paljon hälyä nyt, kun mainosominaisuus ollaan viemässä pois. Mekin olemme sitä Fonectalla tarjonneet, mutta se ei ole ollut erityisen suosittu mainonnan muoto.
Viestimainonnan kieltäminen lienee kuitenkin vasta alkua, kun kohdennettua digimainontaa katsotaan suuressa kuvassa. GDPR:n ideana on suojella käyttäjien dataa, joten julkaisijat joutuvat tulevaisuudessa toistuvasti keksimään uusia keinoja mainonnan kohdentamiseen.
– Tämä on vasta alkusoittoa, mitä tulee tapahtumaan GDPR:n puitteissa, Mikkola uskoo.