Vaikka viestipalvelu X:ssä on tapahtunut viime aikoina paljon ihmisiä kiukuttaviakin muutoksia, on suomalaisten X:n käyttö kokonaisuudessaan pysynyt samalla suunnilleen tasolla kuin aikaisemmin. Samaan aikaan, kun osa on jättänyt palvelun tai vähentänyt sen käyttöä, on muiden käyttö lisääntynyt.
Asia selviää DNA:n teettämästä sosiaalisen median käytön tutkimuksesta.
DNA:n selvityksessä 23 prosenttia kertoo käyttäneensä palvelua aiemmin mutta ei enää. Lisäksi noin kolmannes kertoo vähentäneensä palvelun käyttöä viime aikoina. 21 prosenttia vastaajista puolestaan kokee, että heidän X:n käyttönsä on lisääntynyt.
– X-palvelu on ollut pitkään alusta erilaisille keskusteluille, mutta muutoksien vuoksi esimerkiksi asiantuntijakeskustelu voi tulevaisuudessa siirtyä toisille alustoille kuten LinkedIniin, Threadsiin, Blueskyhin ja Mastodoniin, DNA:n sosiaalisen median asiantuntijana toimiva brändipäällikkö Arko Julia arvioi.
X-viestipalvelua käyttävät viikkotasolla nuoremmat ikäryhmät vanhempia enemmän. Päivittäinen käyttö on kasvanut 35–44-vuotiaiden keskuudessa kahdeksan prosenttia viime vuodesta. 55–64-vuotiaissa käyttö on vähentynyt eniten, sillä 42 prosenttia ikäryhmän vastaajista sanoo vähentäneensä X:n käyttöä viime aikoina.
Ylipäätään X:n käyttö on yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa.
Miesvastaajista neljäsosa koki, että heidän X:n käyttönsä on viime aikoina lisääntynyt. Naisista puolestaan 41 prosenttia koki viettävänsä palvelussa nyt vähemmän aikaa kuin aiemmin.
– Ylipäätään X:n käyttö on yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa. Keväällä tehdyssä Digitaalinen elämä 2023 -tutkimuksessa 21 prosenttia miehistä vastasi käyttävänsä sitä, naisissa lukema oli kahdeksan prosenttia. Tämä näkyy sekä päivittäisessä että viikoittaisessa käytössä – kumpikin on noin tuplasti yleisempää miehillä, Arko toteaa.
Vähentämisen syiksi vastaajat mainitsevat omistajamuutoksen ja palvelun yleisen ilmapiirin. Palvelun sisällön mielenkiintoisuus oli puolestaan suurin syy käytön lisääntymiselle. Huomioitavaa on, että vain neljä prosenttia käyttää X:n maksullista versiota. Elon Musk on voimakkaasti vihjaillut tekevänsä palvelusta tulevaisuudessa kokonaan maksullisen.
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä – sosiaalisen median lisätutkimus 2023 tehtiin online-paneelissa 28.8–3.9.2023. Sen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset käyttävät viestipalvelu X:ää. Tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.