Great Place to Work -organisaatio on jälleen valinnut Suomen parhaat työpaikat, ja isojen yritysten kategoriassa ykkössijan nappasi teknologiayhtiö Vincit. Titteli ei ole Vincitille ensimmäinen, ja aiemmin tamperelaisyritys on palkittu jopa Euroopan parhaana työpaikkana.
Mutta mikä tekee Vincitistä niin loisteliaan työpaikan? MarkkinointiUutiset tapasi Vincitin toimitusjohtaja Julius Mannin ja selvitti vastauksen.
Manni nostaa heti alkuun työntekijälähtöisyyden. Se on yrityksen DNA:ssa.
– Me olemme aidosti työntekijälähtöisiä. Se on sellainen ohjaava filosofinen asia, jonka takia koko yritys on olemassa, Manni aloittaa.
Asia on alleviivattuna myös yrityksen strategiassa.
– Se on strategian ytimessä. Se on ylivoimaisesti keskeisin teesi.
Miten työntekijälähtöisyys sitten konkreettisesti näkyy?
– Ihmisillä on aidosti paljon vapauksia tehdä päätöksiä, jotka liittyvät omaan arkeen. Kaikki työntekijät saavat esimerkiksi yrityksen luottokortin, jolla voi hankkia omaa työtä helpottavia välineitä. Vapauden myötä tulee tietenkin myös vastuu, mutta luotamme siihen, että työntekijämme käyttävät firman rahoja fiksusti.
– Vapaus näkyy myös muun muassa siinä, että ihmiset saavat päättää, millaisissa projekteissa he ovat mukana sekä miten he haluavat kehittyä. Emme halua antaa käskyjä ja komentoja, vaan käydä aitoa dialogia.
Lue myös: Gofore on Suomen paras työnantajabrändi, Vincitillä paras rekrytointikampanja
Käskyistä ja komennoista tullaan siihen, että hierarkisuutta vältellään. Mannin mukaan yrityshierarkia on todella matala, eikä pokkuroinnille ole tarvetta.
Yrityksen toiminta voisi näyttää erikoiselta, jos ulkopuolinen pääsisi seuraamaan toimintaa kärpäsenä katossa.
– Meidän toiminta saattaisi näyttäytyä monille kaoottisena, vaikka sitä se ei ole. Tärkein johtamisen ja sisäisen viestinnän välineemme on Slack, jossa keskustellaan avoimesti. Siellä reagoidaan voimakkaasti ja käydään tiukkoja keskusteluita, koska ihmiset välittävät ja ovat työssä tunteella mukana. Kun ihmiset ovat tunteella mukana, silloin reagoidaan voimakkaasti, Manni pohtii.
Tuore tunnustus tuntuu erityisen hyvältä Vincitillä, sillä pari viime vuotta ovat olleet haastavia koronan takia. Yhteisöllisyys on koko yrityksen kivijalkoja, ja sitä on koeteltu pandemian myötä toden teolla, kun työntekijät ovat etäilleet ja fyysiset kohtaamiset loistivat pitkään poissaolollaan.
– Monilla itsensä johtaminen unohtuu kotona, missä arjen ja työn raja hämärtyy. Tällöin työtahti saattaa muuttua, kun henkilöstö tekee töitä vastuuntuntoisesti ja intohimolla. Se kuormittaa ja tuo haasteita, Manni kertoo ja lisää:
– Siksi meillä johtamisessa pyritään huolehtimaan siitä, etteivät ihmiset tee liikaa töitä.
Vincit on muun muassa panostanut matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin, joille on ollut selkeä tarve. Yritys pyrkii tunnistamaan tilanteita ajoissa ja antamaan tarvittavan tuen työntekijöilleen mahdollisimman nopeasti.
– Olemme investoineet paljon uudenlaiseen matalan kynnyksen mielenhyvinvointipalveluihin. Palvelujen piiriin pääsee nopeasti ilman stigmaa sisään. Palveluille on ollut kova tarve, ja hienoa, että tällaiset palvelut kehittyy. Jos tilanne äityy liian pahaksi ja joutuu sairaslomalle, sieltä voi olla pitkä tie takaisin.
Monilla itsensä johtaminen unohtuu kotona, missä arjen ja työn raja hämärtyy.
Pandemian lisäksi toisena haasteena on ollut yrityksen nopea kasvu. Taloon on tullut vauhdilla uutta väkeä, ja pääsääntöinen puhekieli on muuttunut suomesta englantiin. Ryhmän dynamiikka on pakostakin muuttunut.
– Meillä on aina ollut omanlainen huumorimme, jota viljellään pääsääntöisesti Slackissa. Kun huumori on kirjoitettua, voi ulkopuolelta tulleen olla hankala ymmärtää sitä, kun ei tunne jokaista työkaveriaan. Sitten kun kieli muuttuu suomesta englantiin, niin väärinymmärryksen riski kasvaa entisestään.
Teknologia-alan syväosaajista käydään kovaa kilpailua, joten henkilöstöetujen on oltava kunnossa – ja niihin myös Vincit haluaa panostaa. Yrityksen luottokortti ja helppo pääsy mielenterveyspalveluihin ovat vain osa eduista, joilla autetaan ja sitoutetaan työntekijöitä.
– Meillä on todella kattava paketti työsuhde-etuja. Tähtäämme muun muassa siihen, että meillä olisi hauskaa yhdessä myös työajan ulkopuolella. Tärkeintä on, että kaikki ovat samojen etujen piirissä.
Tietenkin myös kilpailukykyiset palkat ja bonukset ovat ominaispiirteitä hyvälle työnantajalle – etenkin teknologia-alalla.
– Jokaisella työntekijällämme on lähtökohtaisesti mahdollisuudet bonuksiin. Se voi perustua omaan henkilökohtaiseen tai tiimin suoritukseen.
Suomen parhaasta työpaikasta voisi nopeasti tulla mieleen yritys, jossa kaikki on hauskaa ja iloista ja jossa ei juuri käydä vääntöä keskenään. Todellisuus on kuitenkin toinen: työtahti voi olla kova, henkilöstön pinna voi olla kireällä ja yhteenottoja voi tulla useinkin.
– Konfliktit ovat tärkeitä. Me pidämme kuitekin huolta siitä, että ne eivät muutu toksisiksi. Pitää olla turvallinen tila, jossa käydään kuumaakin keskustelua asioista, ei henkilökohtaisuuksista. Jos esimerkiksi johtoryhmässä ei tule konflikteja, silloin se ei ole toimiva ryhmä. Lähtökohtaisesti ihmiset eivät voi aina olla samaa mieltä, Manni linjaa.
Manni ei kuitenkaan missään nimessä sano, että Vincit olisi jo valmis. Täydelliseksi työnantajaksi tuskin voi koskaan tulla.
– Haluamme tukea mielenhyvinvointia entistä enemmän. Haluamme tehdä kaiken sen, mitä voimme työnantajana tehdä. Toinen asia on siinä, että haluamme luoda yhteisön, joka on aidosti inklusiivinen ja jossa jokainen on taustastaan huolimatta tervetullut. Kasvun myötä rakennamme selvästi aiempaa laaja-alaisempaa työntekijäkuntaa, joka ei koostu pelkästään ohjelmistokehittäjistä ja muotoiluosaamisesta, Manni päättää kertoen yrityksen tavoitteista.
Lue myös: Kestävä työnantajabrändi rakennetaan sisältä ulospäin – näin Aava & Bang onnistui siinä