Vuoden 2020 Voitto-mainoselokuvakilpailun Grand Prix -palkinnon eli pääpalkinnon vei Kiinteistömaailma mainosfilmillään Elämän jännittäviin muutoksiin. Työn taustalla ovat mainostoimisto Motley ja tuotantoyhtiö Tonto Helsinki.
– Kaunis, mittaansa suurempi tarina, missä ymmärrys osoitetaan teoilla eikä sanoilla. Hienovaraisesti aikaan sidottu. Mainostajalle hatunnosto uskalluksesta: tämä on mainontaa, ei viestintää, ja brändin rakentamista parhaasta päästä, sanoo tuomariston puheenjohtaja Mika Sylvin tiedotteessa.
Yleisessä sarjassa voiton nappasi Veikkauksen Värit heräävät elämään -mainos, jonka takana ovat mainostoimisto Miltton ja tuotantoyhtiö Otto Tuotanto. Mainos voitti myös Musiikki- ja äänisuunnittelu -sarjan.
Kilpailun palkintorohmuna oli Lidl, joka voitti kolme pystiä: Lidlin Ruusunen-mainos voitti Yleisön parhaat sekunnit -palkinnon ja Yleisen sarjan pronssin. Kauppajätin Kesälaif-mainos puolestaan voitti pronssia Online-video-kategoriassa. Ruususen taustalla ovat mainostoimisto Folk Finland ja Otto Tuotanto. Kesälaifista vastasi niin ikään Folk Finland, mutta tuotantoyhtiönä oli Directors Guild.
Vuoden mainostajaksi valittiin McDonald’s, joka hyödynsi mallikkaasti television kasvaneen tavoittavuuden ja kertoi vaikuttavasti vahvuuksistaan haastavassa maailmantilanteessa.
– Panostamme erittäin vahvasti liikkuvaan kuvaan, koska se toimii. Tulokset puhuvat puolestaan: Total TV-mainonta toimii erittäin hyvin. Teimme viime vuonna myyntiennätyksen ja paransimme keskeisiä brändiattribuuttejamme. Mainonnan mittaus on meille erittäin tärkeää, koska käytämme McDonald’s-yrittäjien rahoja, sanoo McDonald’s Suomen markkinointijohtaja Mats Nyström.
Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin Otto Tuotanto.
Voitti-kilpailun järjestävät Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin Screenforce Finland ja kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI.
Grand Prix’n voittaja:
Työ: Elämän jännittäviin muutoksiin
Mainostaja: Kiinteistömaailma
Mainostoimisto: Motley
Tuotantoyhtiö: Tonto Helsinki
Yleinen sarja:
Kulta:
Työ: Värit heräävät elämään
Mainostaja: Veikkaus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Hopea:
Työ: Kierros ympäri
Mainostaja: Piklas
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Pronssi:
Työ: Ruusunen
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Online-video:
Kulta:
Työ: Tyrni-Heinonen
Mainostaja: 9
Mainostoimisto: Snacksize
Tuotantoyhtiö: Snacksize
Hopea:
Työ: Oisko aika aikuistua?
Mainostaja: Opiskelijan K-plussa
Mainostoimisto: Parcero Marketing Partners
Tuotantoyhtiö: Tonto Helsinki
Pronssi:
Työ: Kesälaif
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö:
Directors Guild
Yhteiskunnallinen ja kulttuurisarja:
Työ: Veteraanin päiväkäsky
Mainostaja: Suomen Sotaveteraaniliitto
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Musiikki ja äänisuunnittelu:
Työ: Värit heräävät elämään
Mainostaja: Veikkaus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Vuoden tuotantoyhtiö:
Otto Tuotanto
Vuoden ohjaaja:
Nalle Sjöblad
Vuoden mainostaja:
McDonald’s
Yleisön Parhaat Sekunnit
Työ: Ruusunen
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto