20/20 Helsinki
Luovuus

Vuoden Huiput -kilpailun tuomaristo julkaistu: mukana muun muassa Mia Oksala, Erno Reinikainen, Ville Ohtonen ja Martin Mohr

16.12.2021 11:20
Toni Rajamäki
Kilpailussa töitä arvioi 70-henkinen tuomaristo, jota johtaa Sami Niemelä.

Visuaalisen viestinnän suunnittelijan järjestön Grafian Vuoden Huiput -kilpailun tuomaristo on selvillä.

Grafia nimesi jo aiemmin kilpailun ylituomariksi Sami Niemelän, mutta nyt on julkistettu koko 70-henkinen jury.

Palkinnoista taistellaan yhteensä 15 sarjassa, joissa jokaisessa on oma tuomaristonsa. Tuomaristoon pääsi mukaan lukuisia markkinoinnin alan huippunimiä, kuten 20/20 Helsingin toimitusjohtaja ja perustaja Mia Oksala (kuvassa), TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja Erno Reinikainen, Bob the Robotin CCO Ville Ohtonen ja Bond Agencyn luova suunnittelija Martin Mohr.

Oksala on ollut tekemässä monia palkittuja töitä, kuten Ikea Unemme -kampanjaa. Reinikainen puolestaan on ollut mukana lukuisissa kansainvälisesti menestyneissä kampanjoissa, kuten Ilmastofontti-kampanjassa, joka voitti juuri Eurobestissä Grand Prix -palkinnon Design-sarjassa. Hiljattain Bobille siirtynyt Ohtonen on niin ikään monien huippukampanjoiden takana, esimerkiksi Fortum Vipu -työn. Mohr puolestaan on ollut tekemässä esimerkiksi S-ryhmän Effie-menestyjää, Antti Tapani -brändiä.

Tuomariryhmien puheenjohtajina toimivat Hannu Koho (sarjassa Identiteetti), Veera Häkkinen (Ilmoitukset ja Ulkomainonta), Anna-Mari Tenhunen (Julkaisut), Timo Silvennoinen (Kampanjat), Eevi Rutanen (Kokemuksellinen muotoilu), Jan Rudkiewicz (Kuva), Antero Jokinen (Liikkuva kuva), Sami Kelahaara (Muotoilu), Anni Paltermaa (Nuoret luovat), Eija Hakala (Pakkaukset), Juha Kronqvist (Palvelut), Lilli Loiri-Seppä (Teksti), Antti Tuominen (Ääni) ja Mia Oksala (Jokeri).

Jokeri-sarjan teemana on tänä vuonna “edistys”. Jokeri-sarjan tuomaristoa johtaa Oksala.

– Toivon näkeväni töitä, jotka haastavat perinteistä ajattelua ja luovat jotain aivan uudenlaista. Edistyksellisen ja innovatiivisen näkemyksen kautta voidaan löytää jotain merkittävää ja muuttaa maailmaa luovuuden keinoin. Suomessa syntyy valtava määrä uusia innovaatioita joka vuosi ja toivonkin että sama ennakkoluulottomuus näkyisi sekä niiden markkinoinnissa että brändäyksessä, Oksala sanoo Grafian verkkosivuilla.

Kilpailun sisäänjättö alkaa 3. tammikuuta, ja parhaat palkitaan 28. huhtikuuta.

Voit katsoa koko tuomariston Grafian verkkosivuilta.

MAINOS
MAINOS
MAINOS