Duunitorin kesätyökyselyn mukaan hakijat etsivät kesätöitä eniten työnhakupalveluista, Googlesta ja sosiaalisesta mediasta.
Monet ovat nähneet kesätyöilmoituksia somessa. Alle 18-vuotiaat vastaajat ovat törmänneet kesätyöilmoituksiin eniten Tiktokissa, 18–24-vuotiaat Instagramissa, 25–30-vuotiaat Linkedinissä ja yli 30-vuotiaat Facebookissa.
Erityisesti on lisääntynyt niiden täysi-ikäisten määrä, jotka törmäävät kesätyöilmoituksiin Tiktokissa. Kun vuonna 2023 täysi-ikäisistä 25 prosenttia kertoi nähneensä työpaikkailmoituksia Tiktokissa, vuonna 2024 osuus oli jo 41 prosenttia.
– Sosiaalisen median rooli rekrytointimarkkinoinnissa on kiistaton. Työnantajien kannattaa ehdottomasti viedä kesätyörekrytoinnit niihin somekanaviin, joista halutun kohderyhmän tavoittaa parhaiten, kertoo Duunitorin viestintäpäällikkö Maiju Karhunen tiedotteessa.
Kesätyönhakijoita kiinnostaa eniten asiakaspalvelutehtävät. Seuraavaksi suosituin on myynti ja kaupan ala. Myös ravintola- ja matkailuala, kulttuuri- ja taidealat sekä sosiaali- ja hoiva-ala herättävät kiinnostusta kesätyönhakijoiden joukossa.
– Erinomainen uutinen on se, että esimerkiksi kaupan ala ja ravintola-ala työllistävät perinteisesti paljon nuoria. Aloilla on tarjolla myös kesätöitä, jotka eivät edellytä koulutusta tai työkokemusta, sanoo Karhunen.
Epävarma taloustilanne näkyy kesätyöpaikkailmoitusten määrässä. Duunitorilla julkaistiin 1.11.2023–14.2.2024 noin 14 500 kesätyöpaikkailmoitusta, mikä on noin 26 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna samana ajankohtana.
Kesätyökysely toteutettiin tammikuussa 2024 Duunitorin kesätyösivustolla, ja siihen vastasi 5 262 kesätyönhakijaa.