Ylen säästöohjelman ensimmäisen vaiheen toimenpiteet on saatu valmiiksi. Yhtiö on hakemassa rahoituksen leikkausten vuoksi ensivaiheessa noin 50 miljoonan euron säästöjä vuosille 2025–2026, mikä tarkoittaa isoja muutoksia yhtiössä.
Päättyneiden muutosneuvotteluiden seurauksena yhtiön organisaatio uudistuu ja johtamisrakenne kevenee. Päällikkötehtävien määrä vähenee yli 20 prosenttia, ja jo aiemmin on kerrottu, että yhtiön johtoryhmä pienenee kahdella jäsenellä.
Henkilöstömäärä vähenee muutosneuvotteluiden seurauksena yli 300 henkilöllä. Henkilöstövähennykset ovat kohdistuneet sisältöyksiköiden lisäksi teknologiayksikköön sekä yhtiön talous-, HR-, viestintä ja brändi- sekä markkinointitoimintoihin. Suurimmat kustannussäästöt on kohdistettu teknologiatoimintoihin.
Kustannussäästöjä on haettu myös kiinteistökuluista, ostopalveluista, matkustuskuluista sekä tulos- ja kannustinpalkitsemisen jäädyttämisestä.
"Kyseessä on hyvin kokonaisvaltainen ja viime aikojen suurimpia muutoksia koko yhtiössä."
– Kyseessä on hyvin kokonaisvaltainen ja viime aikojen suurimpia muutoksia koko yhtiössä. Kustannussäästöistä huolimatta varmistamme, että pystymme jatkossakin tuottamaan monipuolista ja laadukasta sisältöä erilaisille suomalaisille ja toteuttamaan tärkeää tehtäväämme, toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila toteaa tiedotteessa.
Rahoituksen leikkauksella ja henkilöstövähennyksillä on luonnollisesti merkittäviä vaikutuksia myös Ylen sisältöihin. Ohjelmanimikkeiden määrä vähenee, ja osasta ohjelmia julkaistaan jatkossa aiempaa vähemmän jaksoja.
Esimerkiksi Puoli seitsemän -ohjelman perjantain suora lähetys korvataan uudistetulla, muun muassa viikon parhaista paloista koostuvalla lähetyksellä kevään jälkeen. Perinteinen Jääkiekkokierros lopetetaan tähän liigakauteen. Myös itse tehdyt radio-ohjelmat vähenevät, kun muun muassa Laiskanlinna – Tero Liete ja Ruben Stiller päättyvät ja radion musiikkiohjelmistoa kevennetään.
Uutiset ja urheilu -yksikön johtamisrakennetta tiivistetään ja toimintatapaa uudistetaan. Paikallisuutistoiminta uudistetaan, mutta maakunnallinen läsnäolo turvataan eikä nykyisiltä paikkakunnilta poistuta.
Maakunnalliset radiouutiset tehdään ja juonnetaan jatkossakin entiseen tapaan. Mikään radiokanava ei hiljene ja maakunnallinen läsnäolo radioissa turvataan. Maakunnallinen ja valtakunnallinen lähetysvirtasisältö jatkuu, mutta paikallinen studiotyö loppuu ja juontaminen tehdään jatkossa keskitetysti Tampereen Radiopajasta.
Luovat sisällöt ja media -yksikön tuottamissa sisällöissä audion tuotantotapaa kevennetään siirtämällä osaajia sisältöosastolta Yle Radio Suomen ja Yle Radio 1:n kanavatoimituksiin. Muutoksella varmistetaan ennen kaikkea Ylen huoltovarmuustehtävän kannalta keskeisen Radio Suomen reagointikyky.
Muutoksessa myös yhtiön viestintä-, brändi- ja markkinointitoiminnot on uudelleenjärjestelty. Toimintoja on keskitetty yhteen ja samalla tehostettu. Viestintä, brändi ja markkinointi -yksikkö vastaa yhtiön sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä, mediasuhteista, yhtiön brändistä, markkinoinnista ja asiakaspalvelusta.