Unsplash/Free To Use Sounds
Mainonta

Yli 100 miljoonaa tv-katsojaa keräävä Super Bowl ei kiinnosta tänä vuonna kaikkia suuryrityksiä

4.2.2021 11:25
Toni Rajamäki
Monet jättibrändit ovat jääneet pois tämän vuoden Super Bowl -tapahtumasta.

Amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan mestaruusottelu, maailman katsotuimpiin urheilutapahtumiin kuuluva Super Bowl on perinteisesti iso keskustelunaihe myös mainostensa takia. Isot brändit käyttävät vuosittain miljoonia dollareita Super Bowl -mainontaan, sillä kyseessä on Yhdysvaltain suosituin urheilutapahtuma.

Viime vuonna Super Bowlia seurasi jopa yli 100 miljoonaa amerikkalaista eli lähes kolmasosa koko kansasta. Arvioiden mukaan katsojamäärä nousi reiluun 150 miljoonaan, kun laskuihin otetaan mukaan koko maailma.

Tämän vuoden tapahtuma järjestetään tulevana sunnuntaina, ja luvassa on taas jättimäiset katsojamäärät. Mainosten puolesta vuosi on kuitenkin poikkeuksellinen, sillä useat jättibrändit ovat päättäneet olla mainostamatta tapahtuman televisiolähetyksessä. Taustalla on etenkin koronavirustilanteen aiheuttama taloudellinen epävarmuus.

Muun muassa Coca-Cola ilmoitti, ettei se mainosta tänä vuonna televisiolähetyksessä. Samoin päättivät Pepsi sekä autojätit Ford ja Hyundai. Pois on jäänyt myös monia Yhdysvalloissa valtavassa suosiossa olevia brändejä, kuten ravintolaketju Little Caesars ja olutmerkki Budweiser. Esimerkiksi Coca-Cola, Pepsi ja Budweiser ovat kärsineet rajusti koronapandemiasta johtuvista yleisötapahtumien rajoituksista.

Tänä vuonna Super Bowl -lähetyksessä saa maksaa 30 sekunnin mainosajasta 5,5 miljoonaa dollaria eli noin 4,6 miljoonaa euroa. Jotkut brändit ovat päättäneet antaa Super Bowliin varatut markkinointidollarinsa hyväntekeväisyyteen.

NFL ei ole kuitenkaan ajautunut ongelmiin jättibrändien takia, vaan tilalle on löytynyt uusia mainostajia. Viime vuonna Super Bowl -mainokset tuottivat NFL:lle lähes 450 miljoonaa dollaria eli noin 375 miljoonaa euroa.

Lähteet: New York Post, Bloomberg, Associated Press

MAINOS