Tämän päivän senioreilla on ostovoimaa, ja yhä useampi heistä käyttää verkkokauppoja palveluiden ja tuotteiden ostamiseen. Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa toteutetun tutkimuksen perusteella verkkokaupat eivät kuitenkaan ole seniorien mielestä tarpeeksi helppokäyttöisiä.
Verkkokaupan käytettävyyttä yli 65-vuotiaiden näkökulmasta tutkittiin Haaga-Helian ammattikorkeakoulun tunnetekoälylaboratoriossa. Tutkimukseen osallistuneille annettiin kaksi tehtävää: Heidän tuli etsiä ennakkoon määritellyt tuotteet annetuilta verkkosivuilta ja sitten maksaa ne. Testin aikana seurattiin osallistujien silmien liikkeitä verkkosivuilla, minkä lisäksi osallistujat haastateltiin tehtävän jälkeen. Mukana tutkimuksessa oli sekä työikäisiä että yli 65-vuotiaita.
Symbolit olivat senioreille myös vaikeita löytää.
Tutkimuksessa selvisi, että verkkokaupan etusivun merkitys on senioreille erittäin tärkeä. Työikäiset hallitsevat verkkokaupan rutiinit: he etsivät haluamansa tuotteen nopeasti suurennuslasisymbolilla ja siirtävät sen vaivattomasti ostoskoriin. Senioreilta tämä rutiini puuttuu. He eivät tutkimuksessa tunteneet verkkokauppojen vakiintuneita symboleja, ja esimerkiksi hakutoiminnallisuutta ei osattu etsiä suurennuslasin takaa eikä ostoskorikuvakkeesta osattu siirtyä maksamaan.
Symbolit olivat senioreille myös vaikeita löytää. He etsivät niitä ensisijaisesti verkkokauppasivuston vasemmasta laidasta tai keskeltä, vaikka ne sivustoilla oli sijoitettu oikeaan laitaan.
Yli 65-vuotiaat etsivät tuotteita ensisijaisesti verkkokaupan etusivulta, ja moni kertoi haastattelussa, että mikä he olisivat olleet normaalitilanteessa eivätkä testissä, he olisivat keskeyttäneet etsimisen, koska heidän etsimäänsä tuotetta ei löytynyt etusivulta.
Seniorit kokivat myös verkkokaupan tuotekategorioinnin haastavaksi. Oikean tuotteen löytämiseen kului aikaa.
Maksuvaiheessa seniorit harhailivat verkkokauppasivustolla ja löysivät vasta monen klikkauksen jälkeen maksamaan. Lähes jokainen tutkimukseen osallistuneista senioreista peräänkuuluttikin sitä, että maksamaan pääsyn pitäisi olla selkeämpää. Ratkaisuksi ehdotettiin esimerkiksi ponnahdusikkunan tavoin toimivaa ”maksamaan”-tekstiä, kun ostoskoriin on lisätty tuote.
Verkkokauppojen käyttäminen saa tutkimuksen perusteella seniorit tuntemaan epävarmuutta ja jopa turvattomuutta. Tuotteita tai palveluita ei uskalleta tilata verkkokaupasta, vaikka niihin saatetaan tutustua siellä.