Kuva: Canva Pty Ltd.
Viestintä

Yli puolet suomalaisista aiempaa kiinnostuneempia yritysten vastuullisuusviestinnästä

31.10.2024 9:47
Mikko Perttunen
Kolmannes epäilee yritysten viestintää enemmän nyt kuin viisi vuotta sitten.

55 prosenttia suomalaisista on viimeisen viiden vuoden aikana kiinnostunut aiempaa enemmän yritysten vastuullisuusviestinnästä, kertoo Stena Recyclingin tilaama kysely.

Ainoastaan 14 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo kiinnostuksensa vähentyneen.

Yritysten vastuullisuusviestintä ei kuitenkaan aina herätä luottamusta. Jopa 36 prosenttia suomalaisista luottaa yritysten ympäristö- ja vastuullisuusviestintään aiempaa vähemmän. Vain viisi prosenttia vastaajista kertoo luottavansa yrityksiin paljon enemmän nyt kuin viisi vuotta sitten.

MAINOS

Suurin osa suomalaisista pitää EU:n niin sanottua viherpesusääntelyä tervetulleena. Direktiivi astuu voimaan vuodesta 2027 alkaen. Sen tavoitteena on muun muassa kieltää ilman todisteita esitetyt yleisluonteiset ympäristöväitteet, kuten ”ympäristöystävällinen” ja ”ilmastoneutraali”.

Kyselyn perusteella 53 prosenttia suomalaisista tulee direktiivin myötä luottamaan aiempaa enemmän siihen, että yrityksen antamat tiedot niiden ympäristövastuullisuudesta pitävät paikkansa.

Lue myös: Tutkimus: Viherpesu ärsyttää suomalaisia kuluttajia – liioitellusta ympäristöystävällisyyden markkinoinnista toivotaan yrityksille sakkoja

Stena Recyclingin tilaamaan kyselyyn osallistui yhteensä 5000 kuluttajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Puolasta. Suomesta kyselyyn osallistui 1000 vastaajaa.

Vastaajat olivat iältään 18–65-vuotiaita.

Ipsos toteutti kyselyn toukokuussa 2024.

MAINOS