Kuva: Canva Pty Ltd.
Viestintä

Yliopistotutkimus: Tekoälyn käyttöönotto vaatii myyntijohtajilta uudenlaista viestintäosaamista

11.12.2024 10:39
Mikko Perttunen
Tarve ihmisten johtamiseen asioiden johtamisen sijaan korostuu.

Itä-Suomen yliopistossa on tutkittu, miten tekoälyn integrointi myyntitiimien työhön vaikuttaa myyntijohtajilta edellytettyyn vuorovaikutusosaamiseen.

Tutkimus osoitti, että työn tehokkuus parani ja myyntijohtajien aika vapautui monimutkaisempien asioiden hoitamiseen, kun tekoäly hoiti rutiinitehtäviä.

Myyntijohtajat kuitenkin kokivat viestinnällisiä haasteita, joita aiheuttivat muun muassa pelot ja muutosvastarinta.

Pitkittäistutkimus perustuu viiden vuoden aikana kerättyihin 35 asiantuntijahaastatteluun sekä sekundaaridataan suuressa skandinaavisessa finanssiryhmässä.

MAINOS

– Tulosten perusteella tekoälyn käyttöönotto myyntitiimeissä loi myyntijohtajille myös tarpeen keskittyä enemmän ihmisten johtamiseen asioiden johtamisen sijaan. Lisäksi tekoälyn käytön myötä eettiset näkökulmat ja ymmärrys tekoälyn roolista tiimin jäsenenä nousivat keskiöön, apulaisprofessori Jonna Koponen kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksen perusteella myyntijohtajien vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa merkittävästi tiimin vuorovaikutussuhteisiin ja tehtäviin, kuten luottamuksen rakentumiseen, yhteisöllisyyden tunteen ylläpitämiseen, työntekijöiden sitoutumisen tukemiseen ja työntekijöiden työtyytyväisyyden vahvistamiseen.

– Vuorovaikutusosaamisella myyntijohtajat voivat varmistaa, että työn tavoitteet saavutetaan. Sillä voidaan myös edistää päätöksentekoa sekä viestiä ihmisen työn merkityksellisyydestä tekoälyn aikakaudella, Koponen toteaa.