Videopalvelu YouTube on kasvattanut kävijämääräänsä pandemian aikana, mikä oli odotettavissa. Myös muut media-alustat ovat hyötyneet ihmisten kotona olemisesta, mutta YouTube tuntuu saaneen isoimman hyödyn – ainakin useiden kuukausitilastojen perusteella.
Muun muassa toukokuussa YouTube onnistui taas rikkomaan 30 miljardin sivukävijän rajan. Tarkalleen ottaen sivustolle klikattiin 34,6 miljardia kertaa.
Lukema on selkeästi suurempi kuin esimerkiksi maailman suosituimman somepalvelun Facebookin lukema, joka oli toukokuussa 25,5 miljardia. Facebook on suosituin somealusta nimenomaan rekisteröityneiden käyttäjien määrässä mitattuna. Facebook oli toukokuussa maailman kolmanneksi vierailluin sivusto, ja neljännen paikan nappasi Twitter, joka sai kuukauden aikana 6,6 miljardia klikkausta. Toisin sanoen YouTubea klikattiin toukokuussa enemmän kuin Facebookia ja Twitteriä yhteensä.
Kesällä ihmiset viettävät normaalia vähemmän aikaa internetissä, mikä heijastui YouTuben kesäkuun lukuihin. Tuolloin sivua klikattiin 22,8 miljardia kertaa. Kesä ei kuitenkaan vaikuta kaikkiin sivustoihin yhtä rajusti, sillä esimerkiksi Facebookin ja Googlen prosentuaalinen lasku on kesäisin paljon pienempää kuin YouTuben.
Joka tapauksessa YouTube on kasvanut tasaisesti pandemian aikana, ja kehityksen ei uskota loppuvan. Ennusteiden mukaan palvelun yksittäisten käyttäjien määrä kasvaa vuoteen 2026 mennessä liki kolmeen miljardiin. Nyt yksittäisten käyttäjien määrä on 2,1 miljardia. Suurinta kasvua nähdään tällä hetkellä Intiassa.
Maailman vierailluin sivusto on kuukaudesta toiseen Google. Toukokuussa hakukonepalveluun tehtiin jopa yli 90 miljardia vierailua.
Lähteet: Statista, Similarweb